Juletravlheden har ikke helt indfundet sig endnu hos Euro NCAP. Årets næstsidste test tæller således bare fire biler: Ford Explorer, Mazda CX-30, Mercedes-Benz GLB og Opel Corsa.
Set med danske briller er den sidste bil umiddelbart den mest interessante. Opel Corsa har gennem mange år været en populær bil herhjemme, og derfor er det ærgerligt, at den nye udgave ’kun’ klarer sig til fire Euro NCAP-stjerner.
Præcis som med søsterbilen Peugeot 208 bliver det 'kun' til fire Euro NCAP-stjerner til den nye Opel Corsa. Igen er årsagen, at nødbremsen ikke er god nok (Foto: FDM / Euro NCAP)
Årsagen er, at Opel Corsa’s nødbremse i den testede standardudgave ikke ser bløde trafikanter som børn og cyklister godt nok. Opel Corsa fås ganske vist med en mere avanceret og bedre nødbremse med radar, men da den er ekstraudstyr, er bilen testet med den mere simple nødbremse med kamera, som findes i grundudgaverne. Udover nødbremsen, får Opel Corsa også en anmærkning for, at den testede grundudgave ikke har en hovedstøtte på den midterste plads på bagsædet. Også det koster.
”De fire stjerner kan virke som en hård afgørelse af Euro NCAP. Omvendt kan man undre sig over, at Opel har sparet vigtigt sikkerhedsudstyr væk,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen, og tilføjer:
”Det er uforståeligt, at PSA-koncernen, som ejer Opel, ikke har valgt at gøre den bedste udgave af nødbremsen til standard. En beslutning, som også kostede en stjerne, da søsterbilen Peugeot 208 blev testet tidligere på året. Vi kan derfor kun gentage vores kritik: Det er simpelthen for ringe, og vi opfordrer den danske Opel-importør til at gøre udstyret til standard i Danmark.”
De fire Euro NCAP-stjerner betyder, at Opel Corsa heller ikke får det sikkerhedsfradrag på 8.000-12.000, som fem Euro NCAP-stjerner udløser i Danmark.
Mens Opel Corsa altså snubler i Euro NCAP-testen, klarer de tre øvrige biler sig anderledes godt. Alle får de maksimale fem Euro NCAP-stjerner.
Særligt den helt nye Mazda CX-30 udmærker sig. Den mellemstore SUV-model imponerer med en tårnhøj kollisionssikkerhed og scorer hele 99% i kategorien Voksensikkerhed. Det hidtil bedste resultat under de nuværende testkrav.
Med Mazda CX-30 viser Mazda endnu en gang, at de ligger i top, når det gælder sikkerhed. Den nye model opnår det hidtil bedste Euro NCAP-resultat for kollisionssikkerhed (Foto: FDM / Euro NCAP)
”De seneste års Euro NCAP-test har vist, at Mazda ligger i top, når det gælder sikkerheden. Den nye CX-30 er ingen undtagelse. Udover en tårnhøj sikkerhed for bilens passagerer, store som små, er alle de nye sikkerhedssystemer standard i alle udgaver, og de virker godt. Med andre ord er Mazda CX-30 en meget sikker bil for både hårde og bløde trafikanter,” siger Søren W. Rasmu ssen.
De testede biler:
• Ford Explorer: 5 Euro NCAP-stjerner
• Mazda CX-30: 5 Euro NCAP-stjerner
• Mercedes-Benz GLB: 5 Euro NCAP-stjerner
• Opel Corsa: 4 Euro NCAP-stjerner
|