I år var første sæson, hvor der for alvor blev satset på Special Saloon Car, efter den stod på et blandet program i 2018 med både SSC og DEC.
(Foto: JJ Media)
Teamet købte forud for sæsonen en Porsche 997 racer, som på papiret ville være det bedste våben i kampen mod GT-B konkurrenterne. Størstedelen af dem havde da også valgt det tyske bilmærke, men med flere forskellige versioner.
Den tidligere DTC, Clio Cup samt Youngtimer kører startede 2019 som lyn og torden, med Pole Position og to løbssejre ved Åbningsløbet på FDM Jyllandsringen, inden der var lidt tekniske drillerier i løb 3. Alligevel kunne holdet drage fra den første weekend som mesterskabsførende.
Den anden afdeling, der blev kørt på Ring Djursland, var en kæmpe skuffelse for holdet, hvor gearkassen gav op allerede under det første heat. Inden da nåede Brian dog at sætte både Pole Position, samt køre hurtigste omgang i løb 1. Så der var trods alt to point til mesterskabskontoen.
(Foto: JJ Media)
De godt to måneders sommerpause var tiltrængt, især da gearkassen lod vente på sig fra England. Da den endelig kom, var der en fejl på den, så bilen ikke ville i gear – og så måtte englænderne i gang med at sende en ekspres forsendelse til Hedensted, Denmark – for den gearkasse SKULLE død og pine bruges den 6. september, hvor Grand Prix Danmark løbsweekenden på FDM Jyllandsringen skulle køres.
Det lykkedes, og med to ud af tre løbssejre, meldte Brian sig for alvor ind i medaljekampen igen.
Succesen fortsatte 2 uger senere på Ring Djursland, hvor den kridhvide Porsche 997 med startnummer 303 på døren tog Pole Position, vandt alle 3 løb plus satte hurtigste omgang i alle tre løb.
Det betød at han var blot to point efter den førende i GT-B Mesterskabet, samt han var rykket op på 3. pladsen i det generelle SSC mesterskab, på tværs af alle klasserne.
(Foto: JJ Media)
Finaleweekenden var sæsonens tredje løbsweekend på FDM Jyllandsringen, hvor weekenden startede perfekt med løbssejr i heat 1, og han dermed overtog føringen i GT-B stillingen. I heat 2 kæmpende han intenst med den nærmeste konkurrent. På allersidste omgang lavede denne et overhalingsforsøg, men var uheldig at komme lidt ud af banen, hvilket sendte bilen ud i en kæmpe udskridning, og lige ind i forhjulet og forkofangeren på Brians Porsche. Et kæmpe drama, hvor det lykkedes at få den nærmest 3-hjulede bil humpet over målstregen, mens damp og røg stod ud fra bilen.
Desværre var de nødvendige reservedele ikke på lager i lastbilen, så på trods af at Brian var mesterskabsførende, havde han ikke selv nogen indflydelse på, om han ville tage titlen eller ej. Men det krævede en 1. eller 2. plads – og det kunne modstanderen ikke opnå.
Dermed var Brian Mikkelsen og RoLa Racing mestre i GT-B Divisionen. Ydermere lykkedes at sikre sig andenpladsen i det generelle Special Saloon Car Mesterskab.
Det var et kæmpe resultat, hvor teamet stadig har meget at lære omkring Porsche raceren.
(Foto: JJ Media)
Der er dog allerede lagt planer for 2020, hvor titlen jf. de aktuelle planer skal forsvares. Bilen bliver dog ikke bare skubbet over i hjørnet indtil april, men den skal op på liften, tjekkes igennem, selvfølgelig gøres køreklar igen, og så er der vist også muligheder for lidt optimeringer hist og pist.
RoLa Racing vil gerne takke alle dem der har støttet op omkring holdet gennem sæsonen. Det er langt fra gratis at holde en potent racer som en Porsche kørende, så det er vigtigt med nogle firmaer, som støtter op omkring racerteamet.
Der skal dog også lyde en tak til konkurrenterne, for en masse fede dueller, selvom der måske nogle gange i kampens hede er blevet blinket lidt med lygterne
Og så håber vi at alle tilskuerne på banen, samt foran computerskærmene har nydt det gode ræs som Brian Mikkelsen og RoLa Racing har bidraget med gennem 2019 sæsonen.
Vi ses igen i foråret 2020.
RoLa Racing
Læs mere om: Brian Mikkelsen |