Allerede da de ankom fredag, var der kraftig regn over banen, som heldigvis stilnede af til lørdagen.
(Foto: JJ Media)
Den første træning startede dog på våd asfalt, hvor det blev til 13 omgange, hvor omgangstiderne løbende blev forbedret. Et resultat som 17’er var en udmærket placering i forhold til hvor få omgange Carsten har kørt på regndæk i Super GT-raceren.
Bil nummer 71 måtte dog på operationsbordet, da en defekt oliepumpe til bagtøjet betød, at der var metalspåner i olien. En udskiftning af olie og oliepumpen var ikke nok, så der måtte et andet bagtøj på bilen. Det betød at Carsten gik glip af Træning 2 og dermed værdifuld køretid.
Derfor blev han kastet hovedkulds ind i Kvalifikationen lørdag eftermiddag, hvor han måtte tage til takke med 19. hurtigste tid, som blev sat på næstsidste omgang.
Ikke just et optimalt udgangspunkt, men så var der kun en vej vist og det var fremad – og med endnu en omskiftelig vejrudsigt til søndagen, kunne der ske meget.
(Foto: JJ Media)
Der var lidt kørsel søndag formiddag forud for de tre løb. Her var asfalten igen våd og en nedbremsning på strafbanemarkeringen betød, at Carsten røg en tur i sandkassen. Men efter en tur med vandslangen, var bilen køreklar til løb 1.
Optørrende asfalt efterlod nogle af kørerne tvivlende omkring valget mellem tørvejrs- og regnvejrsdæk. Carsten var dog helt klar i spyttet – Regndæk!
Det viste sig også at være det helt rigtige valg, og han fik bilen kørt hjem på 18. pladsen, hvilket også var startpositionen til løb 2.
Her så det ud til at blive tid til tørvejrsdæk, men netop som bilerne kørte på banen, åbnede himlen sig. Løbsledelsen valgte at sende alle biler direkte i pit for at skifte til regndæk, så risikoen for uheld ville blive minimeret.
Da løbet så endelig kom i gang blev det til en fin start, hvor der virkelig blev kæmpet om pladserne. Den megen spray fra bilerne, og dertil nedsat sigtbarhed gjorde dog også, at der ikke blev kørt med maksimal risiko fra Carstens side. Alligevel blev det til en fin 14. plads under svære forhold.
(Foto: JJ Media)
I finalen skulle der endnu en gang startes fra 18. position. Efter en fin start, blev løbet neutraliseret bag Safety Car, da en konkurrent holdt i sandfanget. Det sene eftermiddagsløb kombineret med regnvejr, spray fra bilerne, og en forrude som duggede mere og mere, gjorde forholdene utroligt vanskelige.
Med den sikre tilgang til løbet fik Lorenzen hevet en udmærket 15. plads hjem. Selvfølgelig ville han gerne have været længere fremme, men hvor utroligt det end lyder, så var det første weekend, hvor der rigtig blev kørt i regnvejr og her måtte Lorenzen bare sande, at han mangler meget erfaring i det våde element i forhold til konkurrenterne.
Efter sæsonens 7 afdelinger blev det til en 8. plads i Am Cup til Carsten Lorenzen. Am Cup er et lidt broget mesterskab, da alle ikke-professionelle kørere samt helt nye i klassen har mulighed for at deltage i den – og 6 af de 7 kørere foran Lorenzen har en fortid i gokartsporten, hvilket 43-årige Lorenzen ikke har.
(Foto: JJ Media)
Nu står vinteren på forberedelse til 2020, hvor det igen står på ræs i Super GT-raceren med startnummer 71 på siden.
MICCAR RACING vil gerne sende en tak til alle dem der har støttet op omkring holdet gennem sæsonen, samt til Team Jørgen Hansen Biler og Carstens uundværlige samarbejdspartnere. Der skal også lyde en tak til alle de officials, som gør det muligt at afholde løbene, så der kan blive kørt noget fedt og tæt race.
Afslutningsvis skal der lyde et stort tillykke til teamkammeraterne Ole Petersen (DM-sølv), Mikkel Mac (DM-bronze) og Andreas Jochimsen (DM-guld i AM). Også et tillykke til Mathias Lund, der kørte en flot finaleweekend.
Vi ses om cirka seks måneder.
MICCAR RACING
Læs mere om: Carsten LorenzenPadborg Park13/10/19 - Padborg Park - Super GT Danmark |