Grunden blev lagt under tidtagningen lørdag. Under vanskelige forhold på en våd bane blev der sikret to gode udgangspositioner til de to løb. Ikke mindst satte Claus Klostermann en supertid til allersidst i kvalifikationen til løb 2. Den sikrede, at man her skulle starte i første række. Men nok så vigtigt var det, at man i begge kvalifikationer var hurtigere end de nærmeste konkurrenter, Frederichsen Sport Promotion, og da kvalifikationen også giver mesterskabspoint blev der spist et par små bidder af deres pointforspring.
Den er hjemme - Klassesejr i 2 løb sikrede mesterskabet (Foto: Henning Smed)
Det skulle blive endnu bedre. Første løb, som blev kørt lørdag, endte med en overbevisende klassesejr til Perfection Racing, som oven i købet sikrede sig en generel andenplads i det 30 biler store felt. Det lunede rigtig godt på pointkontoen og forskellen op til Frederichsen Sport Promotion var nu så lille, som den kunne være. Kun 1 enkelt point.
Det betød, at det af de to teams, som sluttede forrest i søndagens løb, ville tage mesterskabet. Så der var tale om rent racerløb - ingen taktik her. Og dog - der er et gammelt ord som siger at for at komme først i mål, skal man altså først nå frem til målet! Kloge ord - ikke mindst i forbindelse med langdistanceløb, hvor der så let kan ske et eller andet, som kan koste tid.
Der var mange tilskuere som var mødt op til sæsonafslutningen på Padborg Park (Foto: Henning Smed)
Der blev derfor spejdet meget op mod himlen inden starten på sæsonens sidste DEC-løb søndag eftermiddag. Den var fuldstændig lukket til af tunge skyer, men det ville alligevel ikke rigtig regne. Så banen var ikke rigtig våd - men omvendt var den heller ikke rigtig tør. Hvad gør man så? Tommy Laugesen var ikke i tvivl: "Vi sætter regndæk på. Det kan godt ske, vi kan køre lidt hurtigere på slicks, men det er en stor risiko og vi er hurtige nok på regndækkene," mente han. Sådan blev det. Ginettaen rullede ud på banen på 4 regndæk.
Om det var det rigtige valg er svært at vide, men det var i hvert fald ikke forkert. Det kom aldrig til at regne under løbet, men som Tommy havde spået, så var Ginettaen hurtig nok. Den startede fra første startrække som hurtigste bil i klassen og 50 minutter senere blev målstregen krydset - stadig som første bil i klassen og nok engang på en generel 2. plads.
Mørke midt på dagen. Skyerne hang tungt over Padborg Park da det store felt blev sendt afsted. (Foto: Henning Smed)
Der var ikke en finger at sætte på noget som helst. Bilen kørte perfekt, pitstoppene forløb perfekt - ja, selv kørerne opførte sig perfekt, for denne gang optråde Perfection Racing ikke på listen over straffe uddelt i løbene. Belønningen blev mesterskabet i DEC klasse 3, som blev kørt hjem på trods af, at teamet ikke var klar med bilen til årets første afdeling og derfor måtte sidde over der.
Der er ikke noget bedre end at afslutte en sæson med en succes. Det gør det meget mere spændende, når man skal til at vurdere mulighederne for den kommende sæson og det er det, som der nu skal ske i de kommende måneder. Perfection Racing har brugt i år til at tømre et nyt team sammen. Ved starten på sæsonen var der mange nye ansigter blandt mekanikerne og de er i løbet af året blev rystet sammen til et stærkt team, som ikke er blege for at møde udfordringer eller for at kæmpe videre, selv om det hele ser lidt håbløst ud. I år har teamet primært kørt i Danmark, men det skal skal der laves om på i 2020. Det blev i år til et enkelt 24 timers løb i Barcelona og der viste teamet sig så klart at være modent til opgaver i den størrelse. Planen til næste år er derfor at satse på Europamesterskabet i Creventic's langdistanceserie, som strækker sig over 5 12- og 24-timers løb hen over året.
Henning Smed Læs mere om: Claus KlostermannTommy LaugesenPerfection RacingPadborg Park13/10/19 - Padborg Park - Danish Endurance Championship |