Det er blevet efterår og det kunne mærkes lørdag formiddag på Jyllandsringen. Det var ikke frostvejr, men varme var der heller ikke meget af, og da banen var våd fra morgenstunden, var det en uhyre glat bane, som Special Saloon Car feltet fik lov at træne på. Corvetten er altid en stor håndfuld på glat underlag, så selvtilliden var ikke helt i top forud for tidtagningen om eftermiddagen. Temperaturen var nok steget et par grader, men det tog en evighed at få bare lidt varme i dækkene og anstrengelserne rakte derfor kun til en startplacering midt i det flotte felt, der var stillet op til årets sidste løb.
De sidste omgange i andet løb var en tæt affære (Foto: Henning Smed Madsen)
Der måtte gøres noget og 'ring til en ven' livlinen blev taget i brug. "Vi har et sæt dækvarmere til Ginettaen, men de er ikke store nok til Corvettens hjul - men heldigvis havde vi en god ven, som ville hjælpe," fortalte teamchef Svend Aage Madsen, mens teamet gik i gang med at pakke hjulene ind, så de kunne være godt lune til første løb sidst på lørdagen. Varmen hjalp. Der var knap så meget Bambi på glatis over Corvetten i løbet og det lykkedes Michael Klostermann at avancere et par pladser til en generel 10. plads.
Men det var om søndagen, at der virkelig kom fart i bilen. Selvtilliden var lige så stille kommet tilbage i lørdagens løb efterhånden som det kunne mærkes at bilen havde fat i asfalten, så søndag blev der lagt fra land som lyn og torden i week-endens andet løb. Startplaceringen var igen omkring midten af feltet, men det blev der hurtigt gjort noget ved. På de første omgange blev Corvettens kraftoverskud udnyttet til en serie af overhalinger for enden af langsiderne og halvvejs i løbet var Michael Klostermann avanceret til en generel 5. plads.
Da først vejgrebet var på plads kom der fart i Corvetten (Foto: Henning Smed Madsen)
Nu var der så heller ikke mere at hente. Dels fordi der var et pænt stort hul op til de 4 forreste, men nok så meget også fordi, Corvetten begyndte at være en smule ustabil under opbremsninger. Det betød, at forfølgerne igen kunne begynde at nærme sig, men der kunne stadig skabes så meget luft på langsiderne, at 5. pladsen kunne forsvares igennem de snævre dele af Jyllandsringen helt til mål.
Det var tydeligt, at der var noget, som ikke var i orden og det tog da heller ikke lang tid for mekanikerne at finde årsagen til ustabiliteten. Venstre baghjulsleje var ødelagt og hele baghjulet var ganske enkelt på nippet til at falde af! Det var så slut på den dag, for teamet havde ikke reservedele til at reparere skaden.
Humøret fejlede dog ikke noget. Køreoplevelsen og de mange overhalinger i det, som så blev årets sidste løb, var en fantastisk slutning og en god oplevelse at tage med hjem til vinteren. Oven i købet betød den manglende deltagelse i søndagens sidste heat ingenting i mesterskabsstillingen. Michael Klostermann sad inden week-enden på 3. pladsen i Extreme-divisionen og den placering beholdt han.
Teamet siger farvel til Corvetten - Nu skal der ske noget nyt (Foto: Henning Smed Madsen)
Det var sidste løb i Special Saloon Car klassen for 2019 - og det var også det sidste løb i Corvetten. Den er nu sat til salg, så nye planer for 2020 kan realiseres. Vi håber snart at kunne fortælle om, hvad der nu skal ske.
Perfection Racing Henning Smed Læs mere om: Michael KlostermannPerfection RacingJyllandsringen06/10/19 - Jyllandsringen - Special Saloon |