Kombinationen af en fuldblods fabriks rallybil kombineret med et godt samarbejdende team gjorde Esbens comeback til dansk rally til en vellykket mission.
Esben Hegelund fortæller om oplevelsen:
”At få en Citroen DS3 WRC mellem hænderne var en drengedrøm, som gik i opfyldelse. Netop denne bil har jeg har studeret i hundredevis af timer på forskellige onboard-optagelser på nettet fra dens tid i VM rally. Det er ubetinget det største jeg har oplevet i motorsport til dato."
Teamet bag (PH-Sport), som driver disse biler for Citroën, var også en oplevelse i sig selv. De er utrolig professionelle i alt, hvad de fortager sig - intet er overladt til tilfældighederne.
Efter vi havde kørt de første hastighedsprøver, var min oplevelse, at bilen var lidt for blød og frihøjden for lav. Det betød, at på de hurtige og bakkede veje slog bilen igennem, når vi landede efter de største bakketoppe, Mie fik blå albuer af at slå dem i sædet.
Ved første service pause informerede jeg raceingeniøren om mine iagttagelser og servicefolkene fik lynhurtigt omsat mine ønsker ved at ændre bilens opsætning, samtidigt gennemgik jeg sammen med raceingeniøren bilens data fra de første prøver og fik fif til optimering af min håndtering af brems og gaspedal. Præcis dette bevirkede, at jeg efter pausen begyndte at ”forstå bilen” meget bedre. Det er simpelthen vanvittigt som den bil kan bremse og styre.
(Foto: Jokum Tord Larsen)
Starterne var det sværeste med bilen, men efterhånden som dagen skred frem blev det bedre og bedre. For at sikre en optimal start er der brug for ca. 10 sekunders forberedelse, har man dette, så har bilen optimale vilkår til at lave en god start. Dette giver ekstra udfordringer på rundbaner, som vi bruger i Danmark, hvor man naturligt ikke kan sende bilerne afsted med præcist et minutsinterval.
Samarbejdet i bilen med Mie fungerede fra første meter. For mit vedkommende skulle jeg lige have fart i kroppen igen, men allerede efter prøve 1 var jeg fortrolig med bilen, og så var vi klar til angreb.
Med det felt der var tilmeldt, vidste jeg godt. at der skulle gives gas fra første meter, og det viste sig hurtigt at holde stik. Kristian Poulsen lagde hårdt ud og tog føringen på prøve 1, vi overtog den på prøve 3 men Kristian pustede os i nakke hele vejen til mål, så der var ikke plads til fejl.
Det var med stor glæde, at samarbejdet med Mie, PH- Sport, servicefolkene samt alle dem som har gjort projektet muligt, kunne resultere i en sejr. En stor tak skal lyde til alle vores sponsorer. Det er fedt at opleve denne fantastiske bil sammen med dem. Jeg tror, at vi til sidst fik 90% ud af, hvad sådan en bil kan. Et par løb mere i den, så kan det blive rigtig sjovt, det er en rigtigt fransk køremaskine,” siger en meget tilfreds Esben Hegelund fra Randers.
(Foto: Jokum Tord Larsen)
Tak til Motorklubben
Løbsledelsen bag Rally Roskilde havde disket op med et rally af meget høj standard. Det havde alt, hvad et asfalt rally skal indeholde: Højt teknisk niveau med masser af fart. Herfra lyder en stor tak til løbsledelsen og alle de frivillige officials, der gør sådan et motorløb muligt.
Generelklassementet
|
|
1 |
Esben Hegelund / Mie Aagaard Johansen |
Citroen DS3 WRC |
34:15.774 |
2 |
Kristian Poulsen / Ole R. Frederiksen |
Skoda Fabia R5 |
34:43.038 |
3 |
Ib Kragh / Ditte Kammersgaard |
Skoda Fabia R5 |
35:15.341 |
|
4 |
Roland Poulsen / Freddy Pedersen |
Skoda R5 EVO |
35:18.618 |
5 |
Kenneth Madsen / Mette Felthaus |
Suzuki Swift Maxi 2000 Evo |
35:40.395 |
6 |
Michael Sørensen / Dan Johannsen |
Skoda Fabia |
35:41.790 |
|
7 |
Steen Andersen / Henrik Dernoff |
Mitsubishi EVO X |
36:26.231 |
8 |
Jacob Lund Madsen / Line Nedergaard |
Suzuki SWIFT |
36:41.673 |
9 |
Simon Vallentin / Peter Egholm |
Renault Clio |
36:51.643 |
|
10 |
Jesper Bisted / Arly Larsen |
Ford Fiesta S2000 |
36:56.407 |
|
Kjeld Seidler
Læs mere om: Esben HegelundRoskilde21/09/19 - Roskilde - DM Rally |