Men selvom Vettel vandt, så er hans position i teamet ikke fredet. Leclerc er ung og har ikke tænkt sig at agere nummer to på permanent basis. Så hos Ferrari har vi lige nu det mest spændende opgør i Formel 1. Kampen mellem Vettel og Leclerc om hvem der er kongen og hvem der er væbner hos den stejlende hingst. Løbet i dag udstillede lidt af, hvordan de to kører angriber problemet.
Efter at have vundet starten så var det Leclerc der dominerede løbet. Vettel lå pænt på 3. pladsen og løbet lignede et klassisk bybane løb, hvor tingene kan blive ret stationære. Pitstoppet ændrede på det hele. Vettel var først i pit og da han kom ud, så havde han fri luft og kunne køre hurtigt. Det gjorde han så, mens Leclerc ikke satte tempoet i vejret. Resultatet blev at Leclerc kom ud lige efter Vettel. Den unge monegasker var ikke tilfreds. Flere gange lød det på ham, som om han mente, at han burde have lov til at være forrest. Senere i løbet, i slutnigen af den tredie periode med SC, forsikrede Leclerc teamet om, at han ikke var dum og ikke ville gøre noget dumt, når nu løbet blev givet frit igen. Vettel gav ham nu ikke muligheden, da han hævede tempoet tidligere end forventet.
Også efter løbet beherskede Leclerc sig. Han så skuffet ud, gav udtryk for, at det altid er træls at miste en sejr, men det var vigtigere med dobbeltsejren for teamet. Kort han fik vist sig som en ærgerig, men behersket ung mand. Selvfølgelig er han skuffet, man bliver ikke mester ved at være tilfreds med at blive nummer to efter sin holdkammerat. Men han er også klog nok til vide, hvordan verden er. Han er den unge og teamet bestemmer. Han er nok også klar over, at han har tiden på sin side. Hvis han fortsætter sin udvikling, så er det ham, der kommer til at være manden i centrum hos Ferrari.
Var det rimeligt? Ja, det var egentlig rimeligt. Teamet vælger at hive Vettel i pit først. Det giver ham en fordel, det kunne ligeså godt have givet ham ulemperne. Og da Vettel er forrest, bruger Leclerc ord, fremfor højre fod, for at vise sin utilfredshed. Han kunne have valgt at presse lidt på, men det gjorde han ikke. Havde det været uretfærdigt hvis ikke Vettel havde vundet? Næh - så havde det været lige så fortjent, som det resultat det endte med.
Verstappen blev nummer 3, efter et rimeligt anonymt løb. Han kom forbi de to Mercede'er da de pittede. Af de to tyske sølvpile, var Hamilton forrest og det var måske ikke helt retfærdigt. Men han formåede at angribe Verstappen på de sidste omgange, dog uden succes. Bottas blev nummer 5 efter sin holdkammerat. Efter at begge Ferrari racere havde været i pit lå de to Mercedes biler 1 & 2, indtil Bottas blev hentet i pit. Efter stoppet havde han så god fart på, at han fik at vide, at han skulle sætte farten ned, så Hamilton ikke kom ud bag Bottas.
Strategien var varieret. De førende pittede før stort set hele midterfeltet. Det betød, at da også Hamilton var trukket i pit, så var Giovinazzi i front for løbet. Det var han faktisk en del omgange. Faktisk så længe, at han blev overhalet af Vettel, og Leclerc og... en hel masse andre. Men han førte!
Der var tre SC perioder i dag. Den første kom da George Russell flettet hjul med Grosjean og havnede i væggen. Den anden da Perez parkerede bilen midt på en langside. Den sidste da Kvjat ville forbi Raikkonen og sendte finnen af banen med et knækket hjulophæng. Ingen af perioderne gav de store rokeringer i toppen. Men for Raikkonen og for Magnussen gav det problemer. De havde begge gamle dæk, efter tidlige stop. De lå tæt på hinanden og hvis der ikke havde været SC, havde 8. og 9. pladsen til de to, været ganske realistisk. Men de to første gange feltet blev samlet var mere end de kunne holde til. De blev overhalet over det hele. Raikkonen endte som udgået, mens Magnussen endte som nummer sidst. Inden han nåede målstregen havde han dog været en tur i pit og med friske dæk fik han sat dagens hurtigste omgang - som dog kun giver point hvis man er i top 10. Hans banerekord fra sidste år fik også, lidt overraskende, lov at blive stående.
Albon blev nummer 6, mens Norris blev best-of-the-rest med sin 7. plads. Nr. 8 blev Gasly foran Hülkenberg og Giovinazzi. I VM fører Hamilton stadig stort. 96 point foran Leclerc og Verstappen. Mellem dem ligger Bottas - og hans sølvmedaljer kan i den grad være truet hvis Ferrari virkelig har genfundet den form der var væk hele foråret.
Igen i dag fik vi et fint løb, hvor slutningen var sandsynlig, men ikke stensikker, da der manglede ti omgange. Så efter sommerpausen har vi fået alt det vi manglede i foråret. Nu mangler vi bare spænding om VM!
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Marina Bay Street Circuit22/09/19 - Marina Bay Street Circuit - Formel 1 - FIA F1 |