(Foto: Kim Gripping)
- Bremseproblemerne kom igen allerede i træningen, og vi prøvede flere ting for at få dem rettet. Det lykkedes bare ikke, og i første heat holdt de pludselig op med at virke, da jeg kom med fuld fart for enden af langsiden, fortæller Lukas Staub, der med nød og næppe fik bilen styret rundt i svinget.
- Så sjovt er det heller ikke at køre sidelæns gennem det første sving med ét hjul ude i sandet, tilføjer han.
Forud for weekendens andet løb deaktiverede teamet ABS-funktionen på den hurtige Fiat. Et vovet forsøg, som vel efterhånden var det sidste der kunne prøves af. Men så kom regnen.
- Jeg har ikke kørt den her bil uden ABS-bremser før, så det var i forvejen en ekstra udfordring, hvis vi ser bort fra at det er lidt svært at have tillid til en bil, som har det med ikke at ville stoppe, fortæller Lukas, og fortsætter:
- Sådan en bil uden ABS-bremser på nogle halvgamle regndæk ... det gjorde mig ikke sådan helt tryg, men der var et racerløb som skulle køres.
(Foto: Kim Gripping)
Og det blev også kørt. Bremserne virkede uden problemer, men halvvejs gennem løbet blev Lukas gjort til passager, da bilen aquaplanede ned ad langsiden og direkte af banen.
- Forhjulene blokerede bare. Jeg gjorde alt hvad jeg kunne, men de tog bare ikke fat i asfalten mere, så jeg tog turen ud i sandet, fortæller Lukas, som heldigvis ikke kom noget til. Bilen slap også med overfladiske skrammer.
På den positive side ser det ud til at bremsefejlen kan være løst. Og det er også tiltrængt, erkender Lukas, der sammen med teamet har kæmpet med bilen siden sæsonstart.
- Det er svært at blive dus med en ny racerbil, når der bliver ved med at være problemer. Det lette ville være at tage vores bil fra sidste år ud, men vi har en opgave med at få den her bil til at køre. Den kører virkelig godt, så når vi får den til at bremse hver gang den skal, så bliver det rigtig godt!
(Foto: Kim Gripping)
Om fjorten dage håber Lukas Staub at høste et bedre resultat, når han og Fiat'en igen er i aktion. Denne gang på Ring Djursland, som byder på både højdeforskelle og spændende sving. Altså en bane, hvor bremserne gerne skal fungere. Hele tiden.
Dankemi Racing
Læs mere om: Lukas StaubJyllandsringen08/09/19 - Jyllandsringen - 1600 Challenge |