Den Jesko som blev vist hos Strøjer i tirsdags var det første færdige eksemplar, og den samme som blev vist tidligere på året ved den internationale biludstilling i Geneve. Siden har denne Jesko været på ”World Tour” til bl. a. USA, Canada og senest altså Strøjer Samlingen nær Assens. Lidt af et scoop må man sige !
Med store forventninger drog jeg, min gode ”race-mate” Carsten (foto) og min søn Mikkel fra Odense kl. 15, arrangementet startede kl. 16… - så var vi nok i god tid! Men der var godt nok andre der havde fået samme ide; alle tilstødende marker var i dagens anledning inddraget til midlertidige p-pladser !! Jeg har gennem årene været adskillige gange på besøg hos Strøjer, aldrig har jeg set så mange besøgende. På et tidligt tidspunkt valgte man at melde udsolgt og ikke lukke flere ind.
Der var gjort meget ud af arrangementet, flere af samlingens supersportsvogne var kørt udenfor bl. a. Bugatti Veyron, Zenvo Model 5, Bugatti EB110, McLaren Spyder, Lamborghini Aventador, en pensioneret DTC-Camaro og ikke mindst samlingens egen Koenigsegg. Alle blev startet op. Efterfølgende fortalte to medarbejdere fra Koenigsegg: danske Morten og svenske Christer om Jesko´en, Koenigseggs historie og ikke mindst hvorfor bilen hedder ”Jesko”. Meget interessant. Desværre var lydanlægget ikke helt optimalt og flere steder var det svært, at få det hele med.
Dagen bød også på opvisninger med den danske Motorcykelstuntverdensmester Mike Jensen, meget flot og imponerende. Og selvfølgelig var der en tur i samlingen med Jørgen Strøjer som festlig fortæller og vanen tro blev flere biler startet op.
Alle der har besøgt Strøjer Samlingen vil vide at Jørgen Strøjer meget gerne fortæller historier om bilerne og netop Strøjers talegaver har tilsyneladende overbevist Koenigsegg om, at det vil være en god ide, at forlænge Jesko´ens ophold i Danmark med en uge. Det betyder, at denne fantastiske bil også kan ses ved årets sidste tirsdags-arrangement d. 30/7 kl. 16 – 20. Det er en enestående mulighed for at se denne eksklusive supersportsvogn. 125 er der som nævnt produceret og de er alle solgt og spredes ud over hele verden. Med en pris på 20 millioner uden afgift er der næppe solgt nogen i Danmark.
Hver gang jeg har besøgt Strøjer Samlingen har der været en eller flere ”nye” biler, denne gang var ingen undtagelse: bl.a. endnu en Formel 1 (Caterham), McLaren Spyder, Bentley Blue Train.
Nu skal det her ikke lyde som en gang reklamegas, men vi var tre gutter og sikkert hovedparten af dagens gæster som kørte hjem med god fornemmelse og en stor oplevelse rigere.
Som en lille krølle på historien, kan jeg fortælle, at jeg sandsynligvis har set den allerførste Koenigsegg. I 1995 eller 1996 var jeg sammen med nogle venner til motorløb på Anderstorp i Sverige. I paddocken var der udstillet en svenskbygget supersportsvogn ved navn Koenigsegg. Motoren var en Motori Moderni (italienskbygget Formel 1 motor som blev benyttet af det italienske F1 team Minardi. Minardi er gennem flere ejere, navne mv. det nuværende Toro Rosso).
Them
|