DM Rally 02/07/19
|
|
Lørdagens Sydjysk Rally gav udfordringer til de mange deltagere. Fem hastighedsprøver, der hver skulle køres to gange, og en af de længste af dem foregik stort set på grus, mens størstedelen af det øvrige løb fandt sted med asfalt under dækkene. Det udløste udfordringer for deltagerne, og her valgte Suzuki Motorsport en dristig strategi, som i sidste ende sikrede sejren for Kenneth Madsen/Mette Felthaus (Ruds Vedby/Horsens).
|
”Vi var klar over, at grusprøven kunne blive afgørende for udfaldet af løbet, så vi havde i teamet diskuteret, hvordan vi skulle tackle den,” fortæller Kenneth Madsen. ”Grusprøven blev hver gang kørt lige efter en ren asfaltprøve, så det gjaldt om at vælge den rigtige strategi. Skulle vi vælge at have den perfekte rallybil til asfaltprøven eller den bedste til grusprøven? Det tidstab, vi ville få på asfaltprøven, vurderede vi, at vi mere end kunne indhente med den bedste opsætning til grusprøven. Derfor valgte vi at optimere efter grusprøven.”
Sydjysk Rally havde i alt tre servicepauser, og Suzuki Motorsports strategi betød, at teamets mekanikere i den grad skulle arbejde.
”Vores strategi med at køre grusopsætning betød, at da Mette og jeg kom ind efter prøve 3, skulle mekanikerne skifte bremseskiverne ud med nogle i en mindre diameter, fordi vi ikke kan køre med samme større, når vi har grushjul på Suzukien,” fortæller Kenneth Madsen. ”Og da vi kom tilbage fra grusprøven, skulle mekanikerne skifte tilbage igen. Og atter skifte, da vi skulle køre grusprøven anden gang.”
Den korrekte opsætning af Suzukien til grusprøven gav pote for Kenneth Madsen og Mette Felthaus (Foto: Lars Olesen)
Strategien gav pote og Suzuki Motorsports mekanikere fik en velfortjent belønning. Kenneth Madsen/Mette Felthaus vandt klasse 5 for de største tunede tohjulstrækkere med mere end 33 sekunders forspring. Løbets rene grusprøve vandt de således med 4½ og 8 sekunders forspring ved henholdsvis første og anden gennemkørsel. Men vigtigere var det, at de begge gange var mere end 15 sekunder hurtigere end Kim Boisen/Louise Bang Christiansen, som var deres største rivaler til klassesejren.
”Det gjaldt om at holde Kim Boisen stangen på asfaltprøverne, og så køre fra ham på grusprøven,” siger Kenneth Madsen. ”Og det lykkedes.”
”Men indrømmet. Grusprøven var noget af en udfordring. Den første kilometer, vi tilbagelagde, inden vi kom på grus, var på asfalt, så det var ret Monte Carlo-agtig. Fra at køre med en bil, som var en udfordring, kørte vi pludselig med en bil, som var perfekt. Det var sjovt!”
Kenneth Madsen/Mette Felthaus var hurtigst i klassen på fem af de ti hastighedsprøver. De vandt klassen i deres gule Suzuki Swift Maxi 2000 og blev nummer seks generelt i Sydjysk Rally.
Suzuki Motorsport Læs mere om: Kenneth MadsenMette FelthausSydjylland29/06/19 - Sydjylland - DM Rally |