Ben Keating, Jeroen Bleekemolen og Felipe Fraga var lykkelige da de kørte først over målstregen i GTE AM klassen, men den efterfølgende tekniske kontrol fik smilet til at stivne i hele garagen for bil nummer 85.
(Foto: Motorsporten.dk)
I følge reglerne i GTE AM klassen skal en tankning tage minimum 45 sekunder, men ved den tekniske kontrol viste det sig at teamet tankanlæg var 0,6 sekund hurtigere end tilladt.
De blev derfor straffet med den for hurtige tid til tankning gange de 23 gange bilen havde tanket i løbet og så gange fire. Det betød en straf på ialt 55,2 sekund.
(Foto: Motorsporten.dk)
I følge reglerne om 'Balance of Performance' må bilens tank kun indeholde 96 liter brændstof. Ved den efterfølgende tekniske kontrol, viste det sig at tanken kunne indeholde 0,1 liter mere end tilladt. Dette har nu medført at bilen og Keating Motorsport er blevet diskvalificeret fra løbet.
Efterfølgende har Keating Motorsport udtalt at den nye gummicelle i tanken havde udvidet sig under løbet og at tankanlægget havde tanket for hurtigt på grund den slidtage det havde fået under løbet.
Problemet med at gummicellen udvidede sig, blev også et problem for Ford Chip Ganassi bil nummer 68, hvor Sebastian Bourdais, Joey Hand og Dirk Muller sluttede som nummer fire i løbet, så de er også blevet diskvalificeret.
(Foto: Motorsporten.dk)
Tanken i bil nummer 68 skulle max. kunne indeholde 97 liter brændstof, men ved den efterfølgende tekniske kontrol viste det sig at tanken kunne indeholde 97,83 liter.
Selch
|