(Foto: Formula Racing)
Formula Racing fører fortsat teammesterskabet i Ferrari Challenge Europe efter weekendens afdeling af mærkeserien, der blev afviklet på Le Mans som opvarmning til verdens mest berømte motorløb. Foran 250.000 tilskuere sikrede det store danske Ferrari-team torsdag pole position i to ud af fire klasser, og efter det udfordrende løb, som blev kørt lørdag formiddag, fører Formula Racing nu også to individuelle kørermesterskaber.
(Foto: Formula Racing)
– Det har været en fantastisk weekend på Le Mans, som jo er epicenteret for verdens motorsportsfans. Stemningen var fantastisk, og vi selv om vi naturligvis havde drømt om at få nogle kørere på det øverste podie, er vi glade for resultaterne. Le Mans-banen er en udfordring for selv de mest rutinerede kørere, og i kampens hede mistede vi desværre nogle potentielle sejre og podieplaceringer. Især vores topkører, Louis Prette, gik virkelig til stålet derude og var med til at gøre løbet til et af de mest spændende Challenge-løb nogensinde, lyder det fra Allan Jørgensen.
(Foto: Formula Racing)
(Foto: Formula Racing)
Oprykning i kørermesterskabet
Italienske Prette startede fra første position med sin Ferrari 488 Challenge og havde fra start en intens duel med briten Adam Carroll. De to kamphaner byttede plads utallige gange under det spændende ræs, og det bar i retning af en sejr til Prette, da han på sidste omgang alligevel måtte se sig slået af Carroll, som lykkedes med at komme forbi og skabe et hul, hvilket Formula-køreren ikke formåede at lukke inden det ternede flag. Prette sikrede dog point nok til at overtage føringen i Trofeo Pirelli-mesterskabet.
(Foto: Formula Racing)
I Coppa Shell Am-klassen sørgede en anden Formula-kører for underholdningen, da Henrik Jansen startede fra en førerposition. Danskeren havde skabt et forspring på mere end 12 sekunder til sine konkurrenter i klassen, da han i et overhalingsforsøg fik kontakt med en anden Challenge-racer og skadede sin bil. Dette satte en stopper for de hurtige omgangstider og sendte Ferrari-køreren helt ned på en 12.-plads. Jansen holder dog fortsat en andenplads i Shell Am-mesterskabet, hvilket er imponerende, eftersom han ikke deltog i sæsonens første afdeling.
(Foto: Formula Racing)
(Foto: Formula Racing)
Teamchef: Vi havde potentiale til flere topresultater
I Coppa Shell-klassen så man Tani Hanna slutte lige udenfor podiet på en fjerdeplads grundet en afkørsel undervejs i løbet. Resultatet var dog nok til at bevare libaneserens føringen i kørermesterskabet. Canadiske Eric Cheung var fremme på en andenplads, da også han snurrede af banen, og i stedet for et potentielt podie måtte han acceptere en 10. plads. Cheung bevarer dog en tredjeplads i mesterskabet.
(Foto: Formula Racing)
Også danske Claus Zibrandtsen var helt fremme og blande sig med de førende Shell Am-klassen, før han sluttede lige uden for podiet.
(Foto: Formula Racing)
– Ingen tvivl om, at vi have potentiale for flere topresultater, end vi fik denne weekend. Desværre. Men Le Mans er også noget særligt, og eksempelvis den eneste bane på kalenderen, hvor bilerne kommer over 300 kilometer i timen. Samtidig var feltet ekstra stort denne gang, da alle klasser dystede i ét samlet løb. Men vigtigst af alt forlader vi fjerde afdeling af Challenge-mesterskabet med en føring i tre individuelle mesterskaber. Og vender stærkt tilbage.
(Foto: Formula Racing)
Næste opgave for Formula Racing er femte afdeling af Ferrari Challenge Europe, som afvikles på en anden verdensberømt racerbane, nemlig den legendariske Nürburgring i de tyske Eifelbjerge, den 5.-7. juli.
(Foto: Formula Racing)
Opdateringer, resultater og livestreaming: live.ferrari.com
Ferrari Challenge Europe 2019
15.-17. februar – Sakhir, Bahrain
29.-31. marts – Circuit de Valencia, Spanien
3.-5. maj – Red Bull Ring, Østrig
12.-15. juni – Le Mans, Frankrig
5.-7. juli – Nürburgring, Tyskland
27.-29. september – Imola, Italien
24.-27. oktober – Mugello Circuit, Italien
Formula Racing Læs mere om: Henrik JansenFormula Racing15/06/19 - Le Mans - Ferrari Challenge |