Super Touring klassen var den mindste med kun tre startende biler, men til gengæld var der 6 i GT-B og hele 8 i Extreme klassen.
Jesper Blom (396) og Rasmus Sandvej Juulsen (91) duellere weekenden igennem, hvor de to skiftes til at have Porsche snuden forrest (Foto: JJ Media)
Det var også Extreme kører Morten Straarup i den skriggrønne Aquila CR1 LS3, som satte den hurtige tid i træningen, foran Gunnar Lisby Kjær i Lamborghini Huracan Super Trofeo EVO samt Michael Bergmann i Porsche 911 GT3 Cup. I GT-B var Jesper Blom den hurtigste mand, marginalt hurtigere end den forsvarende Super Touring mester, Frederik Normann – som altså stadig er at finde i Super Touring.
Der var også flere af disse navne i toppen af kvalifikationsresultatet fra lørdag eftermiddag, men der var alligevel lidt overraskelser.
Frederik Normann var den hurtigste Super Touring kører foran Mads Bryde og Rene Ogrocki. Ogrocki nåede kun to omgange, inden en benzinlækage tvang ham til at afbryde kvalifikationen.
Det var kun den anden asfaltbane weekend nogensinde for Mads Bryde, men han kørte hurtigere og hurtigere i den lille Peugeot 106 GTI, og skal nok finde endnu mere fart, når han lige lærer teknikken og banerne at kende (Foto: JJ Media)
Brian Mikkelsen var den hurtigste mand i GT-B i den helt nyindkøbte Porsche 997 GT3 Cup, som tidligere er blevet kørt af Nils Davidsen i SSC. Mikkelsen var hurtigere end Jesper Blom i Porsche Cayman GT4 Clubsport, mens Rasmus Sandvej Juulsen gjorde det til en Porsche 1-2-3 i GT-B – med blot 0,021 sekund foran Kim Lund Johansen i en Seat Leon TCR racer.
Morten Straarup var den hurtigste mand blandt Extreme bilerne, foran Michael Bergmann og Christian Siepmann i sin blå BMW F1. Men hvor er Lambo’en så blevet af? Jo, den holdt desværre parkeret i sandkassen i Hesteskoen, så ingen tid til Gunnar Lisby Kjær, og dermed sidste startposition til ham – men med garanti for en masse overhalinger forude.
Michael Bergmann har valgt et lidt andet design af bilen i år, men han har også fundet mere end et halvt sekund på omgangstiderne, siden han kørte på FDM Jyllandsringen i 2018 (Foto: JJ Media)
Posen skulle så lige rystes en gang mere, inden løb 1 blev startet. Vejrguderne sendte en regnbyge ind over FDM Jyllandsringen kort tid inden starten på heatet, og det skabte en masse panik omkring dækskifte og/eller sats hos flere af holdene. Størstedelen af holdene kom ud på regndæk, men der var endda nogen som slet ikke nåede ud på banen. Dækskiftene hos Tage Sandvej Nielsen og Rasmus Sandvej Juulsen tog lidt for lang tid, så de ikke nåede at komme frem til pitudkørslen inden løbet startede!
Polemanden Morten Straarup var ikke nået med ud på startgridden, så han måtte starte løbet fra pitlane – og dermed havde Johnny Cross Pedersen og Michael Bergmann frit slag ned mod Sving 1. Bergmann var dog en af de kørere på slicks, så han raslede ned gennem feltet, mens Andreas Kjærgaard på regndæk hurtigt tog spidsen af feltet og stak af sted. Han kunne dog bestemt ikke slappe af, da Pedersen hang rigtig godt på, og Straarup kom stormende bagfra, da banen ligeså stille begyndte at tørre op. Men det endte med sæsonens første løb blev vundet af Kjærgaard foran Pedersen og Straarup. Gunnar Lisby Kjær var for øvrigt også en af de kørere på slicks, men der gik for længe inden at de gav bedre vejgreb end regndæk, så han sluttede midt i feltet, over et minut fra vinderen – men så stor kan forskellen på slicks og regn være, og havde det tørret op fem minutter før, havde slicks måske været det helt rigtige sats.
Kim Lund Johansen har kørt tre forskellige Seat Leon versioner gennem årene, men nu er han endt i en TCR udgave. I hans blot 2. løbsweekend i bilen blev han mere og mere konkurrencedygtig med de andre GT-B biler, og sluttede med en podieplads i heat 3. (Foto: JJ Media)
GT-B kører Brian Mikkelsen lå længe og dystede med Extreme kører Michael Klostermann omkring den generelle 3. plads i løbet, men Mikkelsen måtte ”nøjes” med at vinde GT-B klassen, hvilket i sig selv også var en bedrift, da hans højre forhjulsophæng begyndte at opføre sig lidt mærkeligt hen imod slutningen af løbet. Kim Lund Johansen kørte en andenplads hjem, og udnyttede fordelen af forhjulstræk til at slå Jesper Blom i duellen om 3. pladsen.
Rene Ogrocki tog hurtigt føringen af Super Touring divisionen, og så sig ikke tilbage gennem den 13 omgange, som løbet varede. Frederik Normann var uheldig at have et sammenstød med en konkurrent, men fik alligevel bilen humpet hjem på andenpladsen, foran Mads Bryde.
Omgangstiderne fra løb 1 dannede startgridden til løb 2 – så der var lidt blanding af klasserne ned gennem feltet.
Den forsvarende Super Touring mester var lynende hurtig, men Frederik Normann kunne desværre ikke udnytte farten til maks. point, på grund af forskellige faktorer (Foto: JJ Media)
Morten Straarup var hurtig på aftrækkeren, da rullestarten på løb 2 gik, og var allerede i front af løbet, da bilerne bremsede ned for enden af publikumslangsiden. Gunnar Lisby Kjær tog andenpladsen i løbet, da han udaccelererede Michael Bergmann ned af start-mål langsiden, ved afslutningen af første omgang.
Herefter gik Bergmann og Anders Kjærgaard ind i en duel omkring den sidste podieplads i løbet, som efter lidt positionsskift og flotte overhalinger, endte med at gå til Bergmann.
Frederik Normann tog hurtigt føringen af Super Touring divisionen, og så sig slet ikke tilbage, og vandt den i suveræn stil over Rene Ogrocki og Mads Bryde.
Andreas Kjærgaard var flyvende i heat 1. Billedet her er dog fra træningen, hvor den hjemmebyggede Porsche 911 GT1 letter ben. (Foto: JJ Media)
Mens Brian Mikkelsen igen var stukket af og tog en suveræn sejr i GT-B, var der tæt kamp omkring andenpladsen mellem Rasmus Sandvej Juulsen og Jesper Blom. Den duel varede helt indtil målstregen, hvor Juulsen endte med at vinde med ikke meget mere end en kofangerbredde foran Blom. Fedt ræs for både tilskuere og kørere – men det var selvfølgelig ikke så fedt for Blom, at blive slået på målstregen.
Morten Straarup havde Pole til løb 3, men blev virkelig udfordret af Gunnar Lisby Kjær gennem hele løbet. De to kørte utroligt tæt og flot ræs, hvor det til sidst lykkedes Straarup at komme forbi, med 4 omgange tilbage af løbet.
Det blev desværre en meget kort weekend for Mads Andersen i den V6 potente rørramme version af en Peugeot 208. Ingen træning, 4 omgange i kvalen, intet løb 1, to omgange i løb 2 og intet løb 3. (Foto: JJ Media)
Michael Bergmann blev presset af Christian Siepmann gennem flere omgange, men endte med at trække de længste strå. De to havde også en tredje mand med i duellen, men Andreas Kjærgaard måtte udgå på den næstsidste omgang, med en motor der lød meget syg.
Super Touring så vi desværre ikke så meget ræs fra. Rene Ogrocki måtte udgå med en teknisk defekt på motoren allerede inden starten af løbet, mens Frederik Normann desværre måtte udgå efter en kontakt med Kim Lund Johansen midtvejs i heatet. Det kostede et bukket styretøj til Normann og dermed 0 point til ham. Alt imens kunne Mads Bryde køre den første sejr i hus, i hans blot anden løbsweekend. Den lille Peugeot 106 GTI er bestemt ikke den hurtigste bil i SSC klassen af natur – men man skal altså se målflaget for at få point, og det gjorde han.
GT-B Brian Mikkelsen havde farten til at følge med nogle af Extreme kørerne denne weekend. Teamet skal dog stadig lære den nye Porsche at kende, og have det hele spændt efter inden næste løbsweekend. (Foto: JJ Media)
Føromtalte Kim Lund Johansen var faktisk heldig med at komme til start, da et af bilens dæk var ved at ryge af fælgen på opvarmningsomgangen. Det gjorde at han måtte starte fra pitten – men alligevel fik han kørt sig til en 3. plads i GT-B klassen, mindre end 4 sekunder fra vinderen af divisionen. Kim Lund hang i lang tid på Rasmus Sandvej Juulsen, som denne gang vandt med lidt mere end en kofanger foran Jesper Blom – men altså stadig kun et halvt sekund mellem de to. Flot kamp af de to Porsche kørere igen.
Efter den første løbsweekend er Mads Bryde i front af Super Touring mesterskabet, foran Frederik Normann.
Brian Mikkelsen har føringen i GT-B foran Jesper Blom og Kim Lund Johansen, med Rasmus Sandvej Juulsen kun yderligere et point bagude.
Morten Straarup er i front af Extreme divisionen, foran Gunnar Lisby Kjær og Andreas Kjærgaard.
Morten Straarup (2) og Gunnar Lisby Kjær (444) leverede flot racerløb hele weekenden i gennem, og sluttede af med at køre dør om dør i heat 3, i duellen om sejren i Extreme divisionen (Foto: JJ Media)
Straarup er også førende i det generelle mesterskab, med Brian Mikkelsen toer og Jesper Blom treer.
Der går mindre end fjorten dage, inden Special Saloon Car er tilbage på banen. Det sker på Ring Djursland, når de afholder Sommerløbet den 22.-23. juni.
Kørerforeningen Special Saloon Car
Læs mere om: Jyllandsringen09/06/19 - Jyllandsringen - Special Saloon |