(Foto: Ford Motor Company)
Ford-holdets fire Ford GT’er bærer specialdesignede lakeringer, såkaldte ’Celebration Liveries’, der hver især repræsenterer noget særligt fra Fords Le Mans-succeser. Hyldesten fungerer samtidig som et au revoir, da årets udgave af det legendariske racerløb bliver det sidste, som Fords nuværende Ford GT-prorgram deltager i.
”Ford gjorde comeback til Le Mans i 2016 for at markere 50-årsjubilæet for vores første fantastiske Le Mans-sejr i 1966. Det fejrede vi på bedste vis ved også at vinde 2016-løbet,” udtaler Bill Ford, Fords administrerende direktør. ”At stå på podiet på vegne af alle medarbejderne var et stolt øjeblik for mig. Og vi glæder os til at vende tilbage til Le Mans i år, hvor vi nærmer os vores sidste løb for denne gang.”
Fire design med hver sin historie
Da Ford Chip Ganassi Racings fire Ford GT’er ankom til den berømte Circuit de la Sarthe søndag den 2. juni, blev de for første gang set i deres nye lakeringer. En femte Ford GT tilsluttede sig også, der kører i GTE Am-klassen under Keating Motorsports.
De fire design har hver sin historie: Ford GT #66, som køres af Stefan Mücke (Tyskland), Olivier Pla (Frankrig) og Billy Johnson (USA), er forsynet med et sort eksteriør, der drager paralleller tilbage til Ford GT40, som Bruce McLaren og Chris Amon vandt Le Mans med i 1966.
(Foto: Ford Motor Company)
Den Ford GT40, som Dan Gurney og A.J. Foyt kørte til sejr ved Le Mans i 1967, vækkes til live i dette års Ford GT #67, som køres af Andy Priaulx (Storbritannien), Harry Tincknell (Storbritannien) og Jonathan Bomarito (USA).
(Foto: Ford Motor Company)
Ford GT #68 er Fords seneste Le Mans-sejrherre, som kom først over det ternede flags målstreg i 2016. Den køres af Dirk Müller (Tyskland), Joey Hand (USA) og Sébastien Bourdais (Frankrig) i de samme farver som sejren for tre år siden.
(Foto: Ford Motor Company)
Firkløveren fuldendes af Ford GT #69, der køres af Scott Dixon (New Zealand), Ryan Briscoe (Australien) og Richard Westbrook (Storbritannien). Denne models design tager sit udspring i den Ford GT40, der kom på andenpladsen ved Fords storslåede trippelsejr ved Le Mans i 1966.
(Foto: Ford Motor Company)
”Ford GT blev skabt med det formål at genetablere Ford i de lange GT-løb,” forklarer Mark Rushbrook, global direktør for Ford Performance Motorsports. ”Vores fabrikssatsning på Ford GT har været en stor succes for vores brand og givet os mange spændende udfordringer. Le Mans er ikke helt slutningen herpå, da vi stadig har mange SportsCar Championship-løb på tegnebrættet i 2019.”
Fans vil have mulighed for at se de unikke Ford GT-design, når Le Mans 2019 løber af stablen den 15.-16. juni. Derudover vil Fords populære Le Mans-livestream for fjerde år i streg sørge for, at man også kan følge med i alle detaljerne inde fra selve cockpittet. Ford Motor Company Læs mere om: Chip Ganassi RacingLe Mans16/06/19 - Le Mans - Le Mans |