Løbet fandt sted omkring Kjellerup og vil af mange blive husket som et veltilrettelagt løb med meget hurtige prøver, men også med en del kørere der udfordrede tyngdeloven og endte udenfor prøverne og som derfor måtte udgå.
Løbet krævede, at der blev kørt til grænsen fra start til slut og en chauffør med hår nok på brystet til at holde speederen nede gennem de mange topfartssving, og det havde både Kim Boisen og Martin Johansen. Kim Boisen vidste inden start, at han har bilen til at køre med i toppen af løbet og han var også ekstra motiveret af, at Kenneth Madsen fra Suzuki Motorsport var klar til at give ham kamp til stregen.
Det gik forrygende for makkerparret Kim og Louise indtil prøve 5 hvor en defekt satte dem 2 pladser tilbage
Det gik forrygende for makkerparret Kim og Louise, som efter prøve 4 var placeret som nummer 1 i klassen og på tredjepladsen generelt, men med Kenneth pustende lige i nakken. På prøve 5 sker der det alle frygter- bilen går i stå! Louise fortæller ”Pludselig går bilen bare ud og vi må holde ind til siden. Heldigvis får Kim lavet en nødreparation på bilen og vi kan køre i mål, men med et tidstab på over 1 minut. Dette betød at Kenneth Madsen kom foran i den samlede stilling. Bilen kører upåklageligt resten af rallyet og på trods af tidstabet har vi kørt så stærkt i starten af løbet at vi holder en femteplads generelt og en andenplads i klassen. En lidt ærgerlig afslutning på en stærk start, men sådan er motorsport – uretfærdig. Og vi kan kun sige til Kenneth Madsen – vi er klar til revanche” smiler Louise.
Martin Johansen var godt klar over at han ville få svært ved at følge de hurtige 2WD biler til dette løb og at han, som sidst, måtte kæmpe om at blive hurtigste 4WD bil efter de 3 Skoda R5 fabriksbiler. ”Efter 2 løb i Tyskland var det første gang, at vi skulle køre med virkelig høje svinghastigheder og nedbremsninger fra topfart.
Vejen skal udnytte fuldt ud hvis der skal køre med topfart gennem svingene
Så vi var begge lidt spændte før starten” siger Martin Johansen, ” mønstret var hurtigt det samme som ved DM 1. De 3 Skoda’er var kørt, men som forventet pressede de hurtigste 2WD biler også på. Men vil holder os dog indledningsvis på en sjetteplads generelt og 4 i klassen. På prøve 3 ryger Roland Poulsen lidt udenfor sporet, punkterer og så er vi pludselig 3’er i klassen og 5’er generelt - så hurtigt kan det gå”.
”Vi holder tredjepladsen til mål og efter Kim Boisens problemer er vi pludselig 4 generelt. Men så går der lidt ”morfarkørsel” i det” siger Co-driver Finn Thomsen og fortsætter ”vi ligger med 40 sekunder op til tredjepladsen og 35 sekunder ned til femtepladsen. Vi kan ikke hente de 40 sekunder, men derimod miste de 35 ved at satse alt. Derfor kører vi med en stor sikkerhedsmargin på de sidste 2 prøver og det er vi bare dårlige til, men sådan er det”
Næste opgave for Boisen Motorsport er tredje afdeling i DM serien i rally, der afvikles omkring Korskro Banen ved Esbjerg og her er der lovet en del løst underlag, hvilket specielt Martin Johansen glæder sig til.
Finn Thomsen Boisen Motorsport
Læs mere om: Finn ThomsenKim BoisenLouise Bang ChristiansenMartin JohansenKjellerup25/05/19 - Kjellerup - DM Rally |