Den ikke-permanente racerbane i Marselisborg området ved Mindeparken, var en helt ny disciplin for teamet fra Ryomgård. Ikke tidligere har 21-årige Casper kørt på banen, og det kombineret med at det kun var den anden løbsweekend i den store sølvgrå Mercedes-lignende V8 DTC racer med startnummer 15, gav holdet en del sommerfugle i maven forud for weekenden.
De betonklodser som omkranser banen betød nemlig også at der var kontant afregning, ved bare den mindste fejl.
Det blev bestemt ikke bedre af at fredagen så godt som regnede væk. Der var planlagt to træninger for DTC, men da himlen åbnede sig få minutter inden første træning, blev det kun til 14 våde omgange, inden at holdet valgte at pitte og stille bilen i garagen resten af fredagen, da det var for risikabelt at køre på banen, når vejrudsigten alligevel lovede tørvejr resten af weekenden.
(Foto: JJ Media)
Lørdag var der debut for det helt nye kvalifikationssystem, hvor der ikke længere er nogen tidtagning, men i stedet 8 kvalifikationsheat inden finalen køres. Startplaceringerne blev afgjort ved lodtrækning, hvor kørerne skulle trække en konvolut, hvor der var skrevet 8 forskellige startplaceringer i.
Det gav startplacering 13, 1, 9, 5, 3, 11, 10 og 4 – altså en god blanding op og ned gennem feltet.
Hvert kvalifikationsheat blev afviklet over 4 omgange, inden feltet regrupperede, og herefter startede det næste løb.
I kval heat 1 blev det til en stille start, men nogle gode overhalinger, fik Casper arbejdet sig op på 9. pladsen.
I kval heat 2 fik han de første føringskilometer på kontoen, men måtte afgive førstepladsen, og køre en flot andenplads hjem.
Kval heat 3 blev afsluttet på 6. pladsen, mens lørdagens kørsel blev afsluttede med en P3. Så alt i alt lå han 5’er efter de første fire kvalifikationsheats.
(Foto: JJ Media)
Herefter skulle holdene vente næsten 24 timer inden de næste fire kval heats samt finalen skulle køres. Men så var der blot mere tid til at fejre teamchef Jørgen Pilgaards fødselsdag – så det var måske meget belejligt at mekanikerne ikke havde alt for meget overarbejde lige præcis den dag.
Kval heat 5 blev til en rigtig flot 2. plads, mens det sjette heat resulterede i en 8. plads.
Den smalle gadebane gjorde det utroligt svært at overhale, så derfor var der en del placeringer at hente, ved at få en god start, eller holde godt med gas på, inden feltet blev trukket for langt fra hinanden.
I kval heat 7 skulle den første position uheld ramme Casper, da han blev påkørt bagfra på løbets 3. omgang, og måtte udgå på grund af manglende benzintryk. Dermed gik han samtidig glip af 4. startplads til kval heat 8, og så rykkede han længere tilbage på startgridden til finalen.
Heldigvis kunne holdets super gode mekanikere få problemet løst inden finalen, så han kunne komme med ud til løbet der.
(Foto: JJ Media)
Men finalen blev startet fra 8. startposition, så der skulle overhales en del, hvis debutweekendens generelle 3. plads skulle gentages.
Det blev til en forsigtig start for Pilgaard, hvor han forsøgte at holde sig ude af ballade på de første omgange. Stille og roligt blev der skruet op for farten, og halvvejs i heatet blev det også til avancement i feltet, så han sluttede på en fin 6. plads i finalen, og med en hel bil, på nær en lettere deformeret bagende fra kval heat 7 skubbet.
En ekstra fjer i hatten, var at den unge kører med startnummer 15 kørte den 3. hurtigste tid af alle i finalen, og var over et halvt sekund hurtigere en de to kørere lige foran ham. Den smalle bane gjorde det dog ikke muligt at sætte et overhalingsforsøg ind, uden at der var for stor risiko for skader på både egen samt konkurrentens bil.
6. pladsen i finalen gjorde samtidig at Casper Pilgaard var den bedste Rookiekører, hvor han nu har udbygget føringen til andenpladsen i mesterskabet. Det gav også en flot præmiecheck på 10.000 kr for den præstation.
Generelt podie, plus Rookie- og Oldboysvindere. (Foto: JJ Media)
I U23 stillingen ligger han 3’er, med 8 point til førstepladsen, mens han indtager en 5. plads i det generelle mesterskab, med 11 point op til 3. pladsen.
Efter to weekender på uvante baner, vender Pilgaard Motorsport nu endelig tilbage på velkendt asfalt, når den 3. afdeling af MASCOT Danish Thundersport Championship køres på FDM Jyllandsringen den 8.-9. juni.
Pilgaard Motorsport
Læs mere om: Casper PilgaardMindeparken (Gadeløb)19/05/19 - Mindeparken (Gadeløb) - DTC |