Danske Nicolai Kjærgaard er på rekordtid smeltet sammen med sin nye Formel 3-racer. Søndag gik han på podiet som 2’er i det legendariske franske Pau Grand Prix og hentede værdifulde points i den europæiske EuroFormula Open serie
Der var stor jubel hos Carlin-teamet, da to af teamets Formel 3-racere med blandt andet Nicolai Kjærgaard i cockpittet kørte først over målstregen ved søndagens legendariske Pau Grand Prix på den snævre og smalle bybane i den sydfranske by.
Netop Pau er legendarisk i motorsportskredse og har lagt asfalt til et utal af races i formel-klasser og sportsvognsklasser siden 1930. Netop fordi banen er så smal, kræver det gode køreegenskaber at overhale, og der er kontant afregning for selv den mindste fejl.
Det oplevede Nicolai Kjærgaard lørdag, hvor han trods en flot tidskørsel i EuroFormula Open udgik i selve racet, fordi bagenden skred ud, så raceren røg ind i barrieren.
”Jeg lå som nummer 4, da det skete, men det var under det løb, at jeg fik selv selvtilliden tilbage og bevidsthed om, at jeg godt kan gøre mig i denne serie. Min tidskørsel søndag var dog ikke noget at skrive hjem om. Hele weekenden har det vekslet mellem regn og tørvejr, og under tidskørslen søndag morgen nåede jeg ikke at få tilstrækkelig varme i mine tørvejsdæk til at sætte en ordentlig omgangstid”, fortæller den 19-årige gymnasielev fra Esbjerg.
Det ustabile vejr fortsatte hele dagen, og både Nicolai og teamkammeraten Billy Monger holdt faktisk i pitten for at skifte til regnvejrsdæk, da starten gik:
”Det var den rigtige satsning. Billy kom først ud på regnvejrsdæk, mens jeg kom ud som nummer 4 efter to kørere, der havde gjort som os. Vi tog samtlige feltets øvrige kørere i takt med, at de også skulle ind at skifte dæk, og jeg havde kørt mig helt frem som nummer 2 lige efter Billy, da vi kørte over stregen”.
”Det var dejligt at komme på podiet igen. Det har jeg savnet, og min præstation i dag giver mig blod på tanden for resten af sæsonen. Vi skal allerede køre igen næste weekend, i Hockenheim, og bilerne og teamet kører direkte derop her fra Pau. Vi kørere skal lige en tur omkring Carlins hovedkvarter i Farnham ved Gilford for at teste i en simulator, inden vi kommer til Tyskland”, fortæller Nicolai K.
Euroformula Open afvikles med 20-25 kørere over 9 weekender med i alt 18 løb på Paul Ricard og Pau-banerne i Frankrig, Hockenheim i Tyskland, Spa-banen i Belgien, Hungaroring i Ungarn, Red Bull Ring i Østrig, Silverstone i England, og Monza-banen i Italien.