Det er i hvert fald det som der håbes på. Til at udføre en del af det omfattende arbejde, har teamet sikret sig den tidligere Toyota-kører Allan McNish som testkører. Derudover deltager også de to Grand Prix kørere i de to timers fri test. "Jeg tror at den støvede bane vil præge den første halve time, men man skal huske på at banen får mere gummi i sig hele weekenden og derfor hele tiden skifter karrakter. Alle teams skal følge hvordan banen udvikler sig, så intet anderledes vil ske for os - det som det betyder er at vi bliver vant til det tidligt og får ekstra to timers kørsel," siger McNish.
En del af arbejdet kommer selvfølgelig til at bestå i at finde det rette dæk og i det hele taget få en forståelse af bilens egenskaber i forhold til banen. Derudover ligger også et arbejde i at finde opsætning til resten af weekenden. Pat Symonds udpeger et par områder som er markant ved banen i Melbourne. Holdbarheden i dækkene falder markant henover weekenden, og så er det en bane der er hård ved bremserne - dog ikke på niveau med blandt andet løbet i Canada og selvfølgelig også på Monza hvor der bremses heftigt. Om opsætning siger Symonds: "Det er en medium til høj downforce bane, men der er nogle meget udfordrende sving. Chikanen på bagsiden af banen - sving 11 og 12 - er ret hurtigt, og mens kørerne generelt skal bruge en blød opsætning, kræver denne del god respons fra raceren. Kantstenene kan også spille en rolle, især i sving 15, hvor kørerne skal bruge kantstenen for at få en god omgang. Det er en meget stejl kantsten og dårlig kørsel kan sende raceren udenfor linien og koste køreren tid," forklarer Symonds.
Derudover er der de nye regler som teamet også vil udnytte maksimalt - og endnu en faktor som dog er mindre beregnelig: vejret. "Som vi så sidste år med regn lørdag og søndag, kan forholdene ændre sig meget hurtigt. Her i 2003 var temperaturerne ekstremt høje indtil for et par uger siden, og selvom det nu er mere normalt for årstiden, så holder vi helt sikkert et øje på himlen og tilpasser vores strategi," fortsætter Symonds.
På motorsiden bliver der også brug for lidt ekstra power - det er en af de baner hvor der trykkes længst tid på speederen. "Omkring 60% af omgangen er med fuld speeder under løbet, hvilket gør Melbourne til den tredje mest krævende bane efter Monza og A1-Ring," siger Remi Taffin. Dog er det nogle meget korte stræk, hvorfor motorerne ikke kommer voldsomt på overarbejde. Den maksimale hastighed overstiger ikke 310 km./t.
Og så til sidst: det handler om at gennemføre. Men sådan er det også for alle! Benji
Læs mere om: 09/03/03 - Albert Park - Formel 1 |