Banen er også anderledes end hvad han er vant til. Circuit Paul Ricard ligger i det sydlige Frankrig og lægger senere på året asfalt til det franske Formel 1 Grand Prix, og så går det en smule stærkere rundt i svingene, end herhjemme. Ikke mindst i Signes-svinget, hvor en LMP3-racer drejer ind i svinget med omkring 275 km/t:
(Foto: KEO Racing)
- Det er virkelig vildt! Jeg tror bedst, det kan sammenlignes med en rutschebane. Lige inden man drejer ind i svinget føles det lidt som øjeblikket før man når toppen af rutschebanen og man bare venter på at få et vildt sug i maven, fortæller Michael Markussen efter to dages testkørsler på banen.
- Når man drejer ind i svinget med mere end 250 kilometer i timen tænker man, at der umuligt kan være vejgreb til at gennemføre svinget. Men bilen suger sig bare fast til asfalten, og så er det svært ikke at smile lidt inde bag visiret...
Efter en dags træning på banen har Michael Markussen og hans svenske teamkammerat, Jocke Frid, fået mange kilometer under huden. Og selvom der stadigvæk er afstand op til de hurtigste kørere i feltet, går det lige efter planen. Det gælder nemlig mest af alt om at lære.
(Foto: KEO Racing)
- Vi har stille og roligt arbejdet os mod gode omgangstider, og vi er i fornuftig afstand til de hurtige og meget mere erfarne kørere. Jeg kan stadigvæk hente en del ved at forfine min køreteknik, men både teamet og jeg selv er godt tilfredse med udviklingen, så jeg tror at vi har en god løbsweekend i sigte.
At forfine køreteknikken kan være en udfordring, når man som Michael Markussen går fra en DTC-racer, der skal køres forsigtigt og "pænt" for at komme hurtigt rundt på banen, til en rå og brutal LMP3-bil, som foretrækker en aggressiv kørestil.
- Jeg har skullet bruge noget tid på at omstille mig efter nogle sæsoner i DTC-bilen, men jeg er helt vild med at måtte køre aggressivt og give bilen lidt bank. Det føles vildt fedt, og der er mere tid at hente på den måde, så det skal jeg arbejde mere med.
(Foto: KEO Racing)
Fredag bliver de tre officielle træningssessioner på i alt to en halv time kørt, og lørdag formiddag går det løs med kvalifikationen. Allerede lørdag eftermiddag kl. 16.00 køres løbet, som varer i to timer og også byder på et køreskifte undervejs. Præcis som på Le Mans.
Løbet kan ses live på hjemmesiden www.lemanscup.com lørdag kl. 16.00
Markussen Racing
Læs mere om: Michael MarkussenKEO RacingPaul Ricard |