- Jeg har i alt kørt med 9 gange i den historiske udgave af alle rallies moder: ”Monte”, oplyser Preben Kristoffersen. - Desværre er min kondition ikke længere til konkurrence-strabadserne i de franske alper. Man kører jo ikke med i dette rallyløb med over 300 deltagere uden at sigte efter en frontplacering.
Toshimasa Ikeuchi (t.h.) og Osam Morikawa overvandt de elektriske problemer i 2011 med deres DATSUN 240Z
Preben K & Co. har gennem årene fået mange udenlandske bekendte/venner under bjerg-udfordringerne. Et vedvarende venskab er med den japanske co-driver: Osam Morikawa, som sammen med fabrikskøreren Hajime Nakagawa scorede en klassesejr i deres Mazda RX-7 tilbage i 1979 i ”normaludgaven” af Int. Rallye Monte Carlo.
Preben Kristoffersen (t.h.) og Bruno Hvid har lavet prøveopstilling med servicevognen
Kælenavnet: Preben K - er tildelt af den lidt yngre racing-kollega: Tom (K)ristensen: - Jeg har selv kørt ”Monte” i 1972. Snekaos på bjergvejene bevirkede imidlertid, at vi ikke nåede hjem over målstregen i Monaco. Jeg har derfor taget kraftig revanche i old timer-udgaven, hvor jeg igen har haft mulighed for at køre de berømte bjergprøver. Her byder de snoede serpentiner-veje ofte på snesmattet og isglat underlag. Man kan roligt sige, at de specielle vinter-udfordringer i den tynde bjergluft suser en - lige i blodet.
Toshimasa Ikeuchi og Osam Morikawa ser frem til at nå frem til målstregen i Monte Carlo
Sammen med sin trofaste mekaniker og tekniske chef: Bruno Hvid er Preben K blevet indskrevet til et nyt spændende japansk rallyprojekt i old timer-regi.
- Osam Morikawa skal i 2019 være co-driver for landsmanden Toshimasa Ikeuchi i en Toyota Celica (1972), supplerer Bruno Hvid. - Toshimasa Ikeuchi er til daglig læge i Japan, og har kørt det historiske ”Monte” 3 gange før. Senest i 2017 sammen med datteren Nagiko, som er kirurg i Paris (!), i Toyota Celica’en. Vi har IKKE deltaget i selve klargøringen af rallybilen, men skal servicere japanerne fra startstedet i Reims fredag d. 1. februar og frem til målstregen fem dage - og 2.285 km senere - i Monaco.
De danske ”Monte”-veteraner er klar til den spændende service-opgave for de japanske old timer-venner i Int. Rallye Monte Carlo Historique 2019
- Serviceringen består bl.a. i at være klar til at skifte dæktype på rallybilen, konstaterer Preben K. - Derfor skal vi møde japanerne med servicebilen lige inden starten på hver af de 15 bjerg-rallyprøver. Heldigvis kender vi efterhånden bjerg-området ved Monaco yderst godt, og samtidig er Google Maps en god hjælp i planlægningen. Vi er således nødsaget til at køre ”omveje” for at komme rundt til service-punkterne.
Preben K kørte sit allersidste Int. Rallye Monte Carlo Historique på sneglatte veje sammen med Osam Morikawa i venstresædet (!)
I alt bliver deltagerne udfordret med 446 km. prøvestrækning. Meget tyder på, at Int. Rallye Monte Carlo Historique 2019 bliver en spændende sne-oplevelse i de franske alper.
- Alt kan ske i den historiske udgave af ”Monte”, afslutter Preben K. - Osam Morikawa kørte i 2011 sammen med netop Toshimasa Ikeuchi i en Datsun 240 Z. Her strejkede det elektriske system i rallybilen, hvorfor japanerne måtte på værksted midt under tilkørsels-etapen fra Glasgow. Slutresultatet blev en 231. plads, som de har svoret en kraftig forbedring af i år!
Preben Kristoffersen og Bruno Hvid kender næsten de franske alper bedre end de østjyske landeveje
Fakta omkring Int. 22. Rallye Monte Carlo Historique 2019
- Hovedideen i det historiske Monte Carlo rally er deltagelse med de rallybiler, som har kørt med i ALLE RALLIES MODER i tresserne, halvfjerdserne og begyndelsen af firserne. I det historiske rally indgår mange af de snoede sne-/isglatte bjergveje, som har lagt asfalt (under sneen og isen) til hastighedsprøverne i det ”rigtige” Monte Carlo-rally.
- Det unikke ved Monte Carlo-rallyet - samt medvirkende gennem årene til den unikke opmærksomhed omkring arrangementet på en mediemæssig lavperiode i motorsporten – har været de mange startsteder rundt omkring i Europa og heraf følgende tilkørsels-etaper til et fælles startpunkt i Monaco/Frankrig.
- Int. 22. Rallye Monte Carlo Historique 2019 har startsteder i: Glasgow, Bad Hambourg, Reims, Athen, Milano og Barcelona. Fra Reims køres der en etape på 950 km. til Monaco (Monte Carlo), hvori der er indlagt 2 bjergetaper på henholdsvis 49 og 22 km.. Herefter skal deltagerne gennemkøre 1.335 km. rute (3.-6. februar), hvori er indbefattet 13 bjergetaper, hvor deltagerne skal overholde en given gennemsnitshastighed på teststrækninger mellem 15 og 57 km. længde. Ud over store højdeforskelle byder bjergetaperne på mange hårnåle- og serpentiner-sving.
- 316 rallymandskaber – fordelt på 28 forskellige nationaliteter - har skrevet sig på startlisten i Int. 22. Rallye Monte Carlo Historique 2019. Ud over Japan kommer der kørere så langt hjemmefra som USA, Mexico og Argentina. Tilskuerne får lejlighed til at studere 47 forskellige bilmærker. Mest populær er Porsche – nogenlunde tæt forfulgt af Lancia.
- Listen over ”eligible cars” omfatter lidt over 500 forskellige biltyper – fordelt på 85 bilmærker.
- Hoved-udgaven af Monte Carlo rallyet (”Monte”) har været kørt siden 1911. Der har dog været fire afbrydelser i arrangements-rækkefølgen: 1913-1923 (1. Verdenskrig), 1940-1948 (2. Verdenskrig), 1957 (benzinrationering) og 1973 (energikrise/bilfri søndage).
- ”Monte” køres i 2019 for 87. gang (24. – 27. januar), og er igen tællende til Verdensmesterskabet (WRC). TV-mæssige årsager i WRC bevirkede, at monegaskerne for nogle år siden vinkede farvel til de traditionsrige tilkørsels-etaper på op til 2.000 km..
- Yderligere detaljer kan studeres på: www.acm.mc, hvor der under arrangementet også vil være LIVE resultater.
Åge Keseler Kirketerp Læs mere om: Preben KristoffersenMonte Carlo06/02/19 - Monte Carlo - Rally Monte-Carlo Historique |