Det er 22. gang at Rally Monte Carlo Historique køres i Mellem- og Sydfrankrig, med start fra flere europæiske storbyer, hvor der i 2019 udgaven er start i Glasgow, Athen, Milano, Monte Carlo, Barcelona, Bad Homburg og Reims.
Toni Hansen og Per Brodersen runder Col de Turini på vej mod deres 4. plads i årets Rally Monte Carlo Historique 2018 (Foto: rallypics.dk - Viggo Johansen)
De danske deltagere starter således:
D.30.1. kl. 12.40 - Start fra Athen, Grækenland – Rute – 2,681,7 km
Start nr. 122 – Hans Kolby Hansen, England – Jan Østergaard Nielsen, Horsens
D. 1.2. kl. 14.00 - Start fra Bad Homburg – Tyskland – Rute 2.349,7 km
Start nr. 257 - Kenneth Simonsen, Charlottenlund / Otto Kristensen, Tune
D. 1.2. kl. 19.00 - Start fra Reims, Frankrig – Rute 2.124,7 km
Start nr. 80 - Toni Hansen, Horsens / Per Brodersen, Lem Stationsby, ved Ringkøbing
Start nr. 169 – Per Vilslev, Hillerød / Erik Andersen, Virum
Start nr. 171 – Poul Hellmers, Kjellerup / Carl Hellmers, Kolding
Start nr. 259 - Lars Hindsgaul, Assens / Arne Pagh, Middelfart
D. 1.2. kl. 20.00 - Start fra Monte Carlo, Monaco – Rute 1.913,7 km
Start nr. 168 – Henrik Bjerregaard, Monaco / Kristian Flensbak Jørgensen, Aarhus
Kenneth Kruse Simonsen og Otto Kristensen. Otto Kristensen vandt i 2002 Rally Monte Carlo Historique sammen med sin hustru, Britta Kristensen (Privatfoto fra Kenneth Kruse Simonsen)
Hvad er Rally Monte Carlo Historique?
Rally Monte Carlo Historique er imellem 2000 og 2600 km, afhængig af hvilen af de syv startbyer man starter i. Det består af tilkørselsetaper, transportetaper og sekundetaper.
Løbet køres fra den 30. januar, til og med natten til den 6. februar. Rally Monte Carlo Historique afgøres på nøjagtig kørsel på de indlagte sekundetaper, som gennemkøres af alle deltagere, efter at der har været samling og restart syd for Valence, natten imellem fredag den 1. februar og lørdag den 2. februar.
Der køres med en typisk gennemsnitsfart på 48 km/t. på sekundetaperne, som køres på de smalleste kurvede bjergveje i Ardéche, Provence, Haut Alpes syd for Grenoble, for at slutte af i de høje Alper nord for Nice og Monaco.
På hver sekundetape er der et antal hemmelige tidskontroller, som indenfor en nøjagtighed på 1 meters afstand, via GPS registrerer om man er på rette sted på rette tidspunkt. For hvert sekund man enten for tidligt eller for sent passerer kontrollen, gives der 10 strafpoint.
Den der kommer i mål med færrest strafpoint, og dermed har formået at gennemkøre de 15 specialstrækninger på sammenlagt 443 km, mest nøjagtigt, har vundet løbet.
Den høje nøjagtighed stiller store krav til både kørerens og co-pilotens koncentrationsevne og samarbejde i de mange timer der køres over de 5 døgn løbet varer.
Alle arbejder sammen som et team
I 2018 udgaven af Rally Monte Carlo Historique, indledte de danske deltagere, med stor succes, et historisk samarbejde, som fortsætter og udbygges i 2019 udgaven.
I fællesskab klarer de alt det praktiske der går forud for et så stort arrangement. I samarbejdet fordeles arbejdet, så hver især har påtager sig opgaver, som netop de er gode til.
Ligesom i 2018, fortsætter de danske deltagere samarbejdet om Team Fynske Bank Danmark, som deltager i holdkonkurrencen i løbet.
Hvert mandskab kører selvfølgelig også efter at nå så god en individuel placering som muligt.
Dansk Succes i 2018 – udgaven
Bedste danske placering i det 21. Rally Monte Carlo Historique, som blev kørt omkring månedsskiftet jaunuar/februar 2018, blev Toni Hansen, Horsens, og Per Brodersen, Lem St., som sluttede på en flot generel 4. plads af de 321 deltagere i løbet.
Team Fynske Bank Danmark, som bestod af de deltagende danske biler, sluttede på en 7. plads i holdkonkurrencen.
I 2019 køres der selvfølgelig for at forbedre resultaterne, og slutte helt i top, både i det individuelle regnskab, og i holdkonkurrencen.
Se mere om Team Fynske Bank Danmark, på deres hjemmeside: rmch-dk.com
Viggo Johansen, rallypics.dk Læs mere om: 06/02/19 - Monte Carlo - Rally Monte-Carlo Historique |