Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formula 3

Vesti's første Macau Grand Prix

Formel 3 
22/11/18 

Macau’s Grand Prix – kronjuvelen over alle løb for F3 kørere, årets World Cup – med alt sat ind på to løb er netop afholdt for 65. gang ud for Hong Kong. Danmarks Frederik Vesti deltog her og som eneste dansker sammen med de allerbedste F3 kørere, som verden p.t kan byde på.
 

Et stort felt fra det europæiske F3 mesterskab med Mick Schumacher som mesteren deltog sammen med nogle af Asiens største unge kørere incl. kørere fra DTM og GP3. Konkurrenter med flere års erfaring i F3 - for de flestes vedkommende - og langt ældre end Vesti. Med blot et løb i bagagen fra Hockenheim i oktober, valgte Vesti dermed at udfordre sig selv max. Vinderen af Macau’s Grand Prix blev for andet år i træk 19 årige Daniel Ticktum. Vesti sluttede på en samlet 15. plads efter turbulente dage, som gav masser af læring til den 16-årige jyde.


(Foto: Thomas Suer)

”For vildt!!! At køre en kvalifikation på en bybane som Macau med minimalt brændstof – det er det bedste, jeg nogensinde har oplevet, når jeg har været ude at sætte min hurtigste omgang i en racerbil. Macau er så anderledes end alle andre baner. Næsten 7 km. Masser af sving og niveau forskelle og en heftig langside. Her handler det ikke kun om at have farten. Det handler om at turde, men allermest balancere vildskab med intelligent kørsel. Der er normalt mange afkørsler, muren er tæt på, så jeg vidste, jeg skulle gå lidt roligt til værks. Selvom det ikke er noget, jeg kan lide at høre mig selv sige!!”


(Foto: Thomas Suer)

Vesti måtte efter første tidtagning erkende, at han havde taget det lidt for roligt. En bedste 23 tid blev det til. Ikke noget at skrive hjem om, men det handlede meget om at føle bilen og banen og finde de afgørende bremse punkter og grænsen for enten den optimale omgang - eller afkørsel!!

”Men jeg lærte til gengæld en masse om mig selv, at jeg ret upåvirket kan klare en ny udfordring og det pres, der følger med denne. Allerede i anden tidtagning fik jeg fart i bilen. Jeg var oppe i top 10 og manglede blot nogle hundrede meter for at få registreret min allerbedste omgang, da vi fik det røde flag. Rødt flag betyder afkørsel et sted på banen, og at tidtagningen stoppes. Min næstbedste tid blev registreret som 14. bedste så rigtig ærgerligt, men samtidigt en god fornemmelse, at jeg begyndte at have styr på bilen.”


(Foto: Thomas Suer)

I første løb fortsatte Vesti de gode takter, indtil en for sen opbremsning kostede et spin på banen lidt over halvvejs inde i løbet. Der skete intet med bilen, men desværre gik den i stå, da Vesti forsøgte at komme videre.

Selve finalen vil man sjældent glemme for et af de mest vanvittige crash nogensinde i Macau fra Vesti’s teamkammerat Sophia Flörsch. Eneste kvinde i F3 og en dygtig en af slagsen. P.g.a hendes uheld blev løbet stoppet i over en time. Heldigvis klarede hun den voldsomme oplevelse. Den besked fik kørerne, inden løbet igen blev sat i gang. Vesti gennemførte og sikrede sig en samlet 15. plads.


(Foto: Thomas Suer)

”Jeg er glad. Ikke tilfreds. Men glad at jeg gennemførte i mit allerførste Macau Grand Prix. Jeg gav, hvad jeg havde i mig. Gik til grænsen som var mit mål – på hver omgang. For det var vitterligt på hver eneste omgang, når jeg igen kom igennem et af de allermest krævende områder på banen, at jeg tænkte - så klarede jeg en gang mere!!! Mine tidtagninger skulle have været bedre. I den første var jeg ikke hurtig nok. I den anden var jeg uheldig at få det røde flag. Men det er Macau i en nøddeskal. ALT skal klappe på så få dage – og heldet skal være med en. Macau som by er vild og kompromisløs. Det samme er racet. Jeg skal klart tilbage. Nu ved jeg, hvad det handler om næste gang. Det må da være det værste ved F1. At man aldrig kommer til at køre mere”, smiler Vesti, der dog stadig satser på den mulighed, der en dag gør Macau til fortid.

Sæsonen er nu slut. Intet er på plads for næste sæson, men der arbejdes hårdt på at rejse mere end kr. 7 mio., som er nødvendige, hvis Frederik skal videre i et fast F3 sæde i 2019. De allerbedste teams håber på en underskrift fra Vesti. Kun et af dem vil lykkes med det, hvis Vesti selv lykkes med de mange penge.

Vesti Motorsport


Læs mere om:
  • Frederik Vesti
  •