Først og fremmest, så skal hvert team tænke sig godt om. Sæsonen starter med tre løb udenfor Europa, så alt hvad der kan komme med, bliver pakket. Især for Renault handler det om at tænke sig godt om, da teamet er placeret to steder. I Enstone, England og Viry-Châtillon, Frankrig.
Steve Nielsen står for teamet i Enstone. Han har ansvaret for at tre biler og 67 personer bliver sendt afsted - en samlet vægt for det hele lyder på 34 tons. "Det er noget som vi begynder at forberede et år i forvejen," siger Nielsen. Netop fordi det er tre løb i træk udenfor Europa skal det tænkes godt igennem - det er ligeså vigtigt at alt kommer med, som at lægge den rette pit-strategi. Bilerne skal pakkes ned, og herefter tager FOM (Formula One Management) over. De forestår flyvningen til de oversøiske løb - og der venter en Boeing 747, enten i England, Italien eller Tyskland.
Men motorerne skal også med. De kommer i stedet fra Viry-Châtillon. Her gøres 12 V10-motorer klar og der er håndteringen noget anderledes. Motorerne bliver sendt afsted så sent så muligt, således at at der kan arbejdes til sidste sekund på dem. Efter løbet i Melbourne sendes alle tilbage til Frankrig, hvor de gennemgås og eventuelt bliver repereret. Derefter bliver de sendt videre til Malaysia. Husk lige tandbørsten! 34 tons materiale sendes afsted til Melbourne - alene fra Renault (Foto: Renault F1)
Dosmersedlen for en weekend-ferie med Renault
Der skal være styr på hvad der sendes afsted, så her er en cirka-liste over det som teamet sender afsted til de oversøiske løb:
- 34 tons chassis og tre racere
- 12 motorer
- 67 personer fra Enstone og 24 fra Viry-Châtillon
- Det koster 40 euro ekstra for hvert ekstra kilo!
- Mere end 250 skjorter skal være pakket
- Leje af 4 faxmaskiner, 3 fotokopieringsmaskier og ikke mindst 4 støvsugere!
- Server flere end 2.000 retter mad
Velbekomme og god tur! Benji
Læs mere om: 09/03/03 - Albert Park - Formel 1 |