Motorsporten.dk var i går på banen, og fik en rundvisning af Jens Enemark, og vi kan kun sige at det ser rigtig spændende ud.
Padborg Park banen får et meget meget spændende og udfordrende forløb, som vil sætte kørernes evner og mod på prøve.
En spadseretur bane rundt med Jens Enemark, hvor han fortæller om de enkelte svings opbygning, banens sikkerhed samt tilskuerforhold, afslører hans store entusiasme for projektet, samt afslører mange store planer for banen i fremtiden.
Men selv om planerne er store, så har han ikke mistet jordforbindelsen, og han er helt klar over at for at projektet skal blive en succes, så skal økonomien være i orden. Og netop her er der også en solstråle historie at fortælle, for annoncørene har i følge Enemark vist stor interesse for banen, og der er allerede nu underskrevet store kontrakter med flere lokale virksomheder (på begge sider af grænsen).
Jens Enemark er en travl mand i øjeblikket, og der er ikke mange minutters ro omkring ham. (Foto: Motorsporten.dk)
Enemark har været i Tyskland og købt et tidligere dykkerhospital, som blev delt i fire sektioner, og så transporteret til Padborg Park, hvor det i øjeblikket er ved at blive ombygget til administration, opholdsrum samt dommertårn.
I bygningen forefindes også handikap toilet, presserum samt undervisningslokale.
Banens dommertårn og administrationsbygning set fra banesiden. (Foto: Motorsporten.dk)
Hvis alt fortsætter efter planen, så ruller de første biler ud på banen allerede i april måned, hvor testsæsonen så for alvor går igang.
Udover de løb som der er planlagt på Padborg Park, så vil banen også blive vært for blandt andet "Danmarks hurtigste bil" arrangementet samt en del events.
Og netop i den forbindelse arbejdes der i øjeblikket på et par Jordan Formel 1 racere, som tilhører "World og Speed", og som man nu har fået ned på 96 - 97 db, således at støjniveauet er sådan at der kan køres med racerne hele ugen, uden at det genere naboerne. Så som Enemark udtaler:
"Det er noget pjat når diverse udvalg og kørere siger at man ikke kan dæmpe en racerbil effektivt, også ude at den taber effekten, det beviser vi her at det sagtens kan lade sig gøre, hvis man vil!"
Udover Formel 1 racerne, så vil der blive mulighed for at komme ud og køre i mange andre typer racerbiler, både formel- og standartvogne og heriblandt kan nævnes BMW M3 samt BMW 325 E36 fuldt opbygget til race, Dodge Viper samt Porsche.
Løbskalender for Padborg Park:
|
Dato | Arrangement | Deltagere |
|
7. - 8. juni |
Danmarks hurtigste bil | |
|
21. - 22. juni |
Baneløb | DTC Formel Renault Saxo Cup Yokohama Cup Roadracing |
|
5. - 6. juli |
Road Racing | DM klasser |
|
13. - 14. september |
Baneløb |
Super Cup Yokohama Cup Formel 1800 Formel 2000 Syver Race Cup Historisk |
|
4. - 5. oktober |
Baneløb DM revanche samt Le Padborg 6,5 times løb | DTC Special Saloon Super Cup Saxo Cup Historisk |
|
Svinget der bare bliver ved og ved, Big Mac svinget, et meget langt og blødt sving der hen imod slutningen bliver meget skarpt - bliver en stor udfordring for kørerne. (Foto: Motorsporten.dk)
Som det kan ses på billederne, så er der lang vej endnu, men som det ser ud på nuværende tidpunkt holder Enemarks tidsplan, og dermed har alle motorsportsinteresserede noget at glæde sig til i den kommende sæson.
Jens Enemark slutter med at påpege den store opbakning og støtte der er til projektet i lokalområdet, noget som er meget vigtigt når så stort et projekt skal blive en succes.
Et af de steder hvor dette samarbejde udmønter sig på i fremtiden, er ved at der bliver indrettet et køreteknisk anlæg, med "kravlegård", to glatbaner samt opholdsrum og carporte til skolevognene.
Herudover giver selve konstruktionsarbejdet med at anlægge og drive Padborg Park, arbejdspladser til håndværkere og beboere i området. Hr. Nielsen
Læs mere om: Jens EnemarkPadborg Park |