”Det er anden gang, jeg er her,” fortæller Mikkel O. Pedersen, efter han mandag aften steg ud af flyvemaskinen i Mexico City. ”Det er 14 timers flyrejse hver vej for at køre race, men denne gang får vi ligesom sidste år også hele to løb…”
Der er gået halvanden måned, siden Mikkel O. Pedersen på Monza i Italien havde sin seneste start i Porsche Supercuppen
Netop løbsweekenden på racerbanen ved Mexico City er på mange måder speciel. For det første er der tale om den eneste oversøiske løbsweekend i Porsche Supercuppen. For det andet er det eneste gang, at en løbsweekend tæller hele to løb. Og for det tredje er banen anderledes end de europæiske Formel 1-baner, som har lagt asfalt til de otte forudgående løbsweekender.
”Det er en meget speciel racerbane, som også er svær at overhale på,” siger Mikkel O. Pedersen.
”Selv om langsiden er forholdsvis lang, kommer vi ikke op på de samme hastigheder, som vi f.eks. nåede på Monza. I Mexico når vi kun 275 km/t, og det hænger sammen med, at banen ligger i mere end to kilometers højde. Luften derfor er tynd, så motorerne har det sværere. Samtidig skal vi igennem en fantastisk stadionsektion med tribuner rundt omkring os, hvor vi er helt nede i første gear, inden vi kører ud på langsiden.”
Det er et skarpt højresving, der skal føre Mikkel O. Pedersen ind på langsiden på banen i Mexico City
Forholdene er naturligvis ens for alle, og den mexicanske asfalt passer Mikkel O. Pedersen godt.
”Sidste år kørte jeg første gang på banen, og det var en god weekend,” siger han. ”Det blev til en ottendeplads i 2017. Farten var rigtig god, og jeg kæmpede med Thomas Preining og Josh Webster, så umiddelbart føler jeg, at banen ligger godt til mig. Nu gælder det så bare om under de 40 minutters træning hurtigt at komme ind i rytmen igen med bilen, for det er halvanden måned siden, at jeg sidst sad i den.”
www.mikkelopedersen.com Læs mere om: Mikkel O. Pedersen |