Det væsentlige er ikke at der fra Raikkonen til Hamilton på 3. pladsen var 2,3 sekunder. For afstand ved målstegen kan have mange forklaringer, ofte at vindere har en tendens til at sætte farten ned. Det virkelig væsentlige, hvis vi skal kigge på tallene, var at på et tidspunkt var der under et sekund mellem hver af de tre topplacerede kørere.
En anden indikation på hvor tæt det var i toppen i dag, var de manglende tv billeder af kampene i midterfeltet. Det er ellers det, der plejer at komme i fokus, for det er de eneste kampe der er. At man i dag stort set ikke så nogle midtbiler, er et klart tegn på at kvaliteten af kampen i front var over gennemsnittet. De moderne biler får, retfærdig nok, mange skældud over deres manglende evne til at køre tæt. Men banernes rolle skal også huskes - og COTA leverer generelt et højt underholdningsniveau til folk hjemme i stuerne, og sikkert også på banen!
Raikkonen grundlagde sin første sejr siden 2013, da starten gik. På vej op ad bakken kom han godt afsted, godt nok til at Hamilton lavede den der uklædelige manøvre på tværs af banen, som har været standard praksis i F1 alt for længe. Raikkonen fik et par hjul uden for banen, men holdt på - og ventede lige et par meter mere end nødvendigt med at dreje i første sving. Og da finnen havde inderbanen, måtte Hamilton også vente på at dreje, og så var Raikkonen ellers kørt.
Længere nede i feltet skulle Vettel fremad for at gøre sig forhåbninger om at holde VM kampen i live. Det betød en duel med Daniel Ricciardo. Men australieren giver sig sig jo ikke bare - og COTA er en bane, hvor bilerne kan køre pænt ved siden af hinanden. Så det gjorde de et stykke tid. Og så var der lidt kontakt - Ricciardo kom videre uden problemer, mens Vettel måtte snurre rundt om sig selv og faldt nogle pladser tilbage.
Heldigvis for tyskeren er der så stor klasseforskel på bilerne, at det var relativt smertefrit for ham at komme tilbage til 5. pladsen. Men kun relativt - det gik ikke helt så hurtigt, som han sikkert kunne tænke sig. For Ricciardo stoppede dagen alligevel tidligt. Lige pludselig døde motoren og han måtte parkere bilen et lidt dumt sted, hvilket udløste en af disse her lidt tarvelige virtuelle SC periode.
Her tog Hamilton så sit første pitstop. Fra teamet lød ordren på at gøre det modsatte af Raikkonen. Finnen fik selvfølgelig meldingen og fakede lidt, at trille ind i pitten, men blev ud, så ind smuttede Hamilton, mens Raikkonen måtte holde det lave tempo lidt tid. Alligevel fik han opbygget et fint lille forspring. Et forspring som Hamilton måtte bruge sin nye dæk på at køre ind. Da han, efter en udramatisk passering af Bottas endelig indhentede Raikkonen, forsvarede finnen sig et stykke tid, og da hans dæk var færdige, dykkede han ind i pitten.
Tilbage på banen blev det mere og mere tydeligt, at Hamilton skulle stoppe igen, mens Raikkonen havde foretaget sit eneste pitstop. Omgang efter omgang sled Raikkonen Hamiltons forspring af, og en omgang eller to for sent, blev englænderen kaldt ind i pit. Endnu en gang skulle han lukkes forbi af Bottas, men nu var det kun på 3. pladsen han lå, for ude på banen havde Verstappen kørt sig op fra sin startplacering som nr. 18 og lå nu 2. pladsen. Hamilton hentede hurtigt ind på Verstappen, der sådan set også hentede ind på Raikkonen. Og tæt lå de, de tre første. Raikkonen virkede som om han holdt lidt igen, for det tilfælde at han virkelig skulle forsvare sig. Verstappen var fanget i midten og skulle både overveje, om han kunne vinde løbet, og passe på, at han ikke mistede 2. pladsen. Hamilton på sin side, ville da gerne være nummer to - så han kunne kalde sig verdensmester 2018, men det vigtigste var dog at slutte foran Vettel.
Hamilton kastede sig alligevel ud i helhjertet forsøg på at komme forbi Verstappen. Gennem flere sving lå de to side om side, i en flot og fair duel. Til sidst var det Red Bull køreren, der trak det længste strå. Det gav Raikkonen lidt luft, så han kunne næsten cruise rundt på sidste omgang, mens Vettel foretog et sidste angreb på Bottas - og kom forbi, og trods alt hev en 4. plads hjem.
Best of the rest i dag, var så klart Renault, der kom på 6. og 7. pladsen med Hülkenberg forrest. På 8. og 10. pladsen kom Force India kørerne, med Ocon forrest - og Magnussen mellem dem. Danskeren holdt sig ude af ballade på en ellers dramatisk første omgang, og ingen blev vist sure på ham i dag!
Andre var ikke så heldige på første omgang. Alonso blev kvadret af Lance Stroll, og måtte udgå, mens Stroll fortsatte og sluttede sidst - to omgange efter. Også Grosjean kom i problemer på første omgang og ramlede op i Leclerc. Stroll blev straffet i løbet, mens Grosjean skal undersøges nu efterfølgende og med strafpoint kan risikerer at måtte sidde over i næste løb. Også Ocons placering er i skrivende stund usikker, da han bliver undersøgt for overtrædelse af bestemmelserne omkring brændstofforbrug. Det var det, Ricciardo blev straffet for, i Australien 2014, der sendte Magnussen op på 2. pladsen.
Men hvor befriende at se et Formel 1 løb og føle sig underholdt.
Update: Efterfølgende blev både Ocon og Magnussen diskvalificeret for brud på reglerne om brændstofforbrug. Det sendte Hartley og Ericsson i pointene.
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Circuit of the Americas21/10/18 - Circuit of the Americas - Formel 1 - FIA F1 |