Inden finalen indtog Henrik 3. pladsen i det generelle Mesterskab, men med to konkurrenter indenfor en armslængde i pointstillingen, kunne han bestemt ikke slappe af denne weekend.
(Foto: JJ Media)
Udover Henrik, var teamets anden bil også ude at køre i weekenden med Kim Rødkjær bag rattet.
Weekenden startede med en træning på lidt regnvåd bane lørdag formiddag. Da der ikke var optræk til mere vand gennem weekenden, valgte Henrik at pitte efter blot 3 omgange. Der var ingen grund til at risikere en eventuel tur i sandkassen, med eventuelle skader til følge.
Kim var lidt mere eventyrlysten, og fik kørt en masse omgange i træningen, med 4. hurtigste tid til følge. Så det glatte underlag var noget at han kunne lide.
Så bilens opsætning til den tørre asfalt i kvalifikationen, blev lavet med morgenens våde asfalt i baghovedet. For når alt gummiet er vasket af banen, burde der være mindre greb ude på banen.
Det viste sig så overhovedet ikke at holde stik, for der var masser af greb i banen – ja faktisk så meget, at bagdækkene hang så godt fast i asfalten, at bilen slet ikke havde lyst til dreje ind i svingene. Efter et hurtigt besøg i pitten, med nogle ændringer på setup’et til følge, trillede Henrik ud på banen igen, og kunne straks mærke at det var bedre, selvom det ikke var helt optimalt.
Den erfarende kører pressede dog på alt hvad han kunne, og den hurtigste tid rakte til 10. startposition – så i den bedre halvdel af feltet. Kim kvalificerede sig som 14. hurtigste bil af alle.
(Foto: JJ Media)
Der var over 24 timers ventetid, inden heat 1 skulle køres søndag eftermiddag. Så det gav holdet masser af tid til at gruble over bilernes opsætning, og hvordan at det kunne gøres bedre til morgendagens løb.
Klokken 13.45 holdt feltet endelig klar til starten på løbet. Det blev en fin, men lidt kaotisk start på løbet, da bilen på Pole Position fik en rigtig dårlig start, og stille og roligt faldt ned gennem feltet. Det gjorde at alle forsøgte at overhale både indenom og udenom. I Sving 4 fik Henrik et ordentligt hug på bagenden af bilen, som han dog nåede at fange, og kunne køre videre.
Imidlertid havde det formentlig slået bagbroen skæv, så da han kom ud til Sving 9, ville bagenden pludselig selv styre, hvilket sendte den hvide Peugeot 207 med startnummer 20 på tværs banen, i noget der gav et ubehageligt flashback til Grand Prix Danmark, hvor det samme var sket i Sving 2. En stor del af feltet nåede forbi, men to biler nåede det ikke, så Henrik blev ramt både på for- og bagenden, med ret store kosmetiske skader til følge. Hvad der var endnu værre, var at en af disse biler også ramte lige ind i siden på Kim Rødkjær, som derved også var ude af løbet, allerede inden der var kørt en hel omgang.
(Foto: JJ Media)
Bilerne blev transporteret ind til pitten på et fejeblad, hvorefter holdets mekanikere måtte i gang med at doktorere på begge biler samtidig. Ironisk nok var det venstre side på Henriks, mens det var højre side på Kims.
Bagbroer, bærearme, døre og diverse andre småting måtte skiftes, inden at bilerne var klar igen.
Der var dog visse dele af karosseriet, som man ikke bare kunne skrue af og erstattet, så Betty og hendes unavngivne søster måtte desværre have lidt plastre på, for at holde på formerne til løb 2.
De to biler startede løbet fra henholdsvis 20. og 22. pladsen, så der skulle overhales en helt masse.
Overhalinger er lige noget der passe Automesteren fra Espergærde, så han var hurtigt i gang med at overhale konkurrenterne.
(Foto: JJ Media)
Imidlertid havde Henriks hvide 207’er ikke lyst til at køre ret mange flere kilometre i 2018, så den begyndte at sætte ud allerede på løbets anden omgang. Herefter blev det til en kamp om at forsøge at gennemføre løbet. Han forsøgte at nulstille bilen og alt muligt, men Betty kørte bare langsommere og langsommere – og til sidst gik hun helt i stå.
50 sølle meter før målstregen, som Henrik så blot kunne holde og stirre på.
Det gik til gengæld langt bedre for Kim, der fik avanceret sig 8 pladser, og sluttede på en fin 14. plads, med en meget såret bil.
Man må desværre bare konstatere – med 0 point til kontoen i finaleweekenden, så får man ikke nogen medaljer, i noget som man ikke allerede er sikker på.
Så 3. pladsen blev vekslet til en 5. plads i det generelle Mesterskab, mens Henrik stadig kunne glæde sig over at vinde både Rookie- og Oldboysmesterskabet.
Rookiemesterskabet 2018 (Foto: JJ Media)
Hjemme på værkstedet mandag, kunne teamet konstatere at det var benzinpumpen, der var blevet beskadiget under uheldet i heat 1, så motoren ikke fik noget at leve af. Øv øv.
Nu står den på vinterpause, og ikke mindst genopbygning af de to biler.
Oldboysmesterskabet 2018 (Foto: JJ Media)
Team Eilertsen Racing vil meget gerne sige tak til alle konkurrenterne for alle de fede dueller ude på banerne gennem sæsonen. Det har været kanon at køre imod jer alle sammen. Så vil holdet også gerne sende en tak til alle de folk, som er i gang under weekenden som flagofficials, og alle de andre poster, der skal besættes.
Der skal lyde en tak til teamets faste mekaniker, Frederik Hansen samt junior-racermekaniker Oliver Sørensen for gang på gang at skrue og optimere på bilerne gennem sæsonen, og få dem til start til hvert eneste løb, selvom det især denne weekend så noget håbløst ud til løb 2.
Chefmekaniker Frederik Hansen og Henrik Eilertsen (Foto: JJ Media)
Og så vil holdet gerne sende en stor tak til alle de samarbejdspartnere, der har støttet op om holdet gennem hele sæsonen. Det har både været en sæson, som oversteg alle forventninger med topresultater så tidligt, med det første generelle podie allerede ved anden løbsweekend i år. Derfor var det også noget af en kamel at sluge, ikke at få en bronzemedalje hjem – men der kommer altid et 2019, hvor skal rettes op på det.
En ting er sikkert – Team Eilertsen Racing er igen at finde på asfalten, et eller andet sted fra april til oktober måned.
Tak for i år.
Team Eilertsen Racing
Læs mere om: Henrik EilertsenJyllandsringen07/10/18 - Jyllandsringen - 1600 Challenge |