For at få lidt ekstra forberedelse, var holdet klar til kørsel allerede torsdag morgen, hvor der var købt en trackday.
Selvom det var godt at få en forsmag på weekendens bane, var der utrolig meget trafik med op mod 60 biler på banen, med meget forskellige hastigheder. Derfor kunne man ikke vurdere noget ud fra omgangstiderne, men der blev testet linjer og bremsepunkter i de enkelte sving. Dog blev dagen nærmest halveret grundet problemer med bilen, hvilket naturligvis var frustrerende, idet bilen var fuldstændig klargjort hjemmefra. Endvidere er en trackday på Hockenheim heller ikke helt billig.
(Foto: Friesenbiker.de)
Fredag eftermiddag skulle der køres den første træning. Her blev det til 18 omgange med fornuftigt fart, hvilket rakte til 19. hurtigste tid af alle.
I de godt to timers pause mellem første og anden træning forsøgte holdet sig med en ændring på bilens opsætning, som dog skulle vise sig at være et skridt i den forkerte retning, så tiderne blev marginalt langsommere, i stedet for en forbedring.
Derfor lagde holdet hovederne i blød fredag aften, og prøvede at finde en lidt bedre opsætning til lørdagens kvalifikation.
Lørdagen blev en forholdsvis fornuftig dag for Carsten, da den hvide og grønne Mercedes stylede Mitjet racer med nummer 71 på sideruden, kørte et sekund hurtigere end fredagens hurtigste tid. På trods af dette følte Carsten, at der var meget mere tid at hente i bilen, men efter blot 7 omgange i kvalifikationen, blev tidtagningen stoppet, da en anden kører var kørt af banen. Det ville man normalt bare klare med en lokal gul flagzone, eller evt. en Safety Car i Danmark, men sådan fungerer det ikke i Tyskland.
Så til løb 1 skulle Carsten starte fra 19. startposition. Det blev til en fin start, men kontakt med en konkurrent i sving 1, sendte ham allerbagerst. Men så var der ikke andet at gøre end at bide tænderne sammen, og sætte jagten ind. Flere omgange i træk lå han få centimeter fra den forankørende, som han fik kæmpet sig forbi på 7. omgang i Sachs-kurven. Efter godkendt kørsel, kunne han krydse målstregen på en 17. plads, hvilket også var startplaceringen til løb 2, der skulle køres søndag morgen.
(Foto: Friesenbiker.de)
Under klargøringen af bilen lørdag aften, fandt holdets mekanikere en del olie omkring bagtøjet på bilen. Ret hurtigt blev det konstateret, at oliespildet skyldtes en defekt oliepumpe, som havde resulteret i en stor mængde metalspåner i mekanikken. Endvidere skulle påkørslen fra heat også udbedres, så det blev en lang nat for mekanikerne, hvor slanger m.m. skulle rengøres for spåner, der skulle monteres ny oliepumpe og bagtøj, samt lappes en kofanger og monteres ny diffuser.
På trods af alt dette, kunne holdet trille ud til starten søndag morgen – dog med nogle lidt mere klatøjede mekanikere end hos konkurrenterne, så thumps up til Dan, Tommi, Heino og Daniel som virkelig blev kastet for løverne denne weekend. Også en stor tak til de øvrige mekanikere i Team Jørgen Hansen Biler, som trådte til da det virkelig brændte på. Teamwork makes the dream work!
Derfor var Carsten også top motiveret forud for løb 2, men efter ganske få omgange blev løbet stoppet på grund af flere konkurrenter var kørt sammen ude på banen. Ligesom i kvalifikationen, ville det være noget man normalt klarer under et gult flag eller Safety Car, men det vurderede løbsledelsen altså ikke.
Det korte heat resulterede i en 16. plads, men da kvalifikation, heat 1 og heat 2 lægges sammen, gav det 19. startposition til finalen.
Carsten var mere end klar på at slutte weekenden godt af, og på den måde ”betale tilbage” til teamets hårdtarbejdende mekanikere, men desværre kiksede starten for ham. Dog holdt han kontakt til de forankørende, men efter kort tid begynder gearskiftet at volde problemer, hvilket koster tid og brød rytmen totalt.
(Foto: Friesenbiker.de)
Selvom det var en kæmpe oplevelse, at køre på den store tyske bane, var det alligevel en ærgerlig kører der steg ud af bilen. Selv med en 15. plads i finalen, følte Carsten, at der var mere at komme efter. Men de mange tekniske problemer, samt de forkortede sessioner spandt altså ben for den videre fremdrift.
Mekanikerne får travlt hjemme på værkstedet, da DST serien allerede skal køre igen den kommende weekend på Ring Djursland.
Det bliver et godt gensyn med velkendt asfalt, hvor holdet håber på at kunne gøre en rigtig god figur. Det skulle der være gode muligheder for, hvis teknikken spiller, og vejret også spiller med. Der er mulighed for lidt regn gennem weekenden, men om det falder på Ring Djursland eller ej, må tiden vise.
Tidsplanen på Ring Djursland er som følger (med forbehold for ændringer):
Lørdag:
Træning 1: 11.55
Træning 2: 13.55
Tidtagning: 16.25
Søndag:
Sponsorkørsel: 10.40
Gridshow: 12.55
Heat 1: 13.20
Heat 2: 15.35
Heat 3: 16.30
MICCAR RACING
Læs mere om: Carsten LorenzenRing Djursland16/09/18 - Hockenheim - Supertourisme23/09/18 - Ring Djursland - Supertourisme |