Selv om Endurance rimer på mørke, var det tætteste at man komme til mørke, 10 minutters racerløb efter solnedgang lørdag aften. Men det var lige meget – der blev kørt ræs foran en masse tilskuere, som virkelig fik set det bedste af det bedste.
Holdet fra Hedensted har tidligere på sæsonen kørt med en BMW M3 E46, men har henover sommeren investeret i en Ginetta G50.
Efter nogle testdage, fik bilen sin løbsdebut i forbindelse med Grand Prix Danmark, hvor Brian Mikkelsen deltog i Special Saloon Car klassen. Her blev det til sejr i debutheatet, samt to andenpladser i de to efterfølgende heats.
(Foto: JJ Media)
Derfor kom holdet til Padborg Park med en god mavefornemmelse. Derudover skulle Brians normale DEC makker, Kenneth Løndal, selvfølgelig også køre i bilen.
Den første DEC løbsdag startede lørdag eftermiddag med 15 minutters kvalifikation til det første løb. Kenneth var den første mand i bilen, inden at der blev foretaget et hurtigt kørerskifte, så Brian kunne komme i bilen og sætte kvalifikationstiden.
Det gjorde han så godt at bilen skulle starte løbet fra en generel P2, hvilket på samme tid var P1 i Divisionen.
Klokken 19.30 trillede 26 biler hen mod startlinjen, hvor de 5 røde lamper gik ud, og løbet derved var sat i gang.
Brian var den startende kører i bilen, og selv med de mange års erfaring var det svært at holde de hurtigere SP2 biler bag sig. Han gjorde dog et ihærdigt forsøg, men A6 bilerne, som bilerne med 300 startnumrene hedder, kunne ikke køre helt de samme omgangstider som de andre.
(Foto: JJ Media)
Den røde, hvide og blå Ginetta med nummer 303 på siden pittede efter 20 minutters racerløb, i det 40 minutter lange løb.
Kenneth Løndal var den anden mand i bilen, og gjorde et rigtig flot stykke arbejde, hvor omgangstiderne lå indenfor få tiendedele af hinanden, på trods af trafikken, som både skulle passeres, men af og til også gives plads til.
Målstregen blev passeret på en fin 3. plads i løbet, hvilet gav 22 gode point til mesterskabet.
(Foto: JJ Media)
Søndagen var dog en helt ny dag, hvor der igen skulle køres en kvalifikation.
Her blev Brian igen udvalgt til at kvalificere bilen. Med to næsten identiske tider satte han bilen ind på generelt 5. startposition i feltet, og som 4. hurtigste A6 bil.
Ginetta raceren er baghjulstrukken, og har forskellige dækbredder på for- og bagdæk. Reglerne i DEC siger at man kun må bruge 6 styk dæk på en weekend, så holdet skal vælge hvilke ekstra dæk at de ønsker at have med. Det er en lille ulempe i forhold til de andre biler i klassen, som er forhjulstrukne, og kører med samme dimension hele vejen rundt. Så de lidt mere slidte dæk er årsagen til den lidt lavere startplacering i søndagens løb.
Kenneth tog det første stint i bilen, hvor løbet var på de fulde 60 minutter.
Han leverede et godt stint, hvor han holdt bilen ude af problemer, og leverede bilen til Brian med små 30 minutter tilbage af løbet.
I langdistanceløb gælder det om at køre hurtige og konstante omgangstider, og de to kørere hos RoLa Racing var noget mere ligeligt matchet i forhold til nogle af de konkurrerende teams, så det lykkedes at få bilen kørt op på andenpladsen i A6 klassen.
(Foto: JJ Media)
Med 2 podiepladser i en stadig ny bil for teamet, kan weekenden vist kun kaldes for en succes. Selvfølgelig ville de gerne have stået øverst på podiet, men holdet ligger på en fin 3. plads i mesterskabet.
Der er dog stadig to afdelinger tilbage, så meget kan nå at ske i denne sæson.
Det næste løb køres om to en halv uger på Ring Djursland, inden finalen skal køres midt i oktober måned på Padborg Park.
RoLa Racing
Læs mere om: Padborg Park02/09/18 - Padborg Park - Danish Endurance Championship |