Løbet var ekstra intenst for både kørere og hold, da alt skulle afvikles på blot en enkelt dag.
Træningen og kvalifikationen var slået sammen til et, så de første 10 minutter var til træning, hvorefter der blev kørt 20 minutters kvalifikation.
De første omgange gik med at få varme i dæk og bremser, og herefter skulle der sættes en omgang.
(Foto: JJ Media)
Casper kunne dog mærke på bilen, at den ikke trak som normalt på langsiderne. Det føltes som om den ikke accelererede som normalt, så han pittede naturligvis, og parkerede hos mekanikerne og forklarede problemet. Herefter ville de lige skubbe bilen et par meter, men kunne ikke rokke den ud af stedet! Derfor stod det hurtigt klart at der var noget galt omkring bremserne, som de straks gik i gang med at fejlsøge på.
Men tiden talte stadig ned på uret, som nu var gået over til kvalifikationen. Herefter tog mekanikerne en beslutning om at lade bremserne køle ned, og herefter sende Casper tilbage på banen, så han i det mindste kunne få sat en tid i den røde og hvide Mygale F4 racer med nummer 5 på bagvingen.
Som sagt, så gjort. 5 minutter før slut blev han sendt på banen, og fik kørt i alt 4 omgange, hvoraf den anden omgang var den hurtigste, inden bremsen begyndte at hænge igen.
En 9. startposition er ikke noget at råbe hurra for, men at køre mindre end et sekund langsommere end de kørere med fuldt funktionelle biler, var en præstation i sig selv.
Problemet blev løst til heat 1, som skulle køres et par timer senere.
(Foto: JJ Media)
Det blev til en rigtig fin start for Casper, der hurtigt var oppe på 6. pladsen. Han var nok en anelse over-gearet, for han fik forbremset sig for enden af langsiden, og måtte den langsomme tur igennem pitten, med 40 km/t. Dermed var han helt tilbage på sidstepladsen, og herefter kun kørte et løb mod stopuret, og ikke længere mod konkurrenterne.
Han endte med at sætte 4. hurtigste tid blandt Formel 4 bilerne, og det uden at have nogen at køre direkte imod, andet end egen motivation. Men det beviste blot Caspers jernvilje, og målet om konstant at forbedre.
Til heat 2 skulle Casper starte på en 10. plads, men med konkurrenterne lige foran sig, var der rigtig gode muligheder for overhalinger. Det blev til en fantastisk start, hvor han hurtigt fik kørt sig op på 3. pladsen i løbet, med et par fantastiske omgange.
En Safety Car periode satte en lille pause på fremgangen, men heldigvis kom løbet hurtigt i gang igen. De to førende blev sat under maksimalt pres, og med to flotte udbremsninger kunne Casper krydse målstregen som vinder, med næsten tre sekunder ned til andenpladsen.
Det var et kæmpe boost for moralen, at komme helt fra P10 og så alligevel vinde løbet.
(Foto: JJ Media)
Til heat 3 skulle Casper starte P6,. Men endnu en gang leverede han en pragt præstation, hvor han allerede var 4’er i første sving, mens yderligere en plads blev vundet få sving senere – og det endda i tusmørket, hvor der var kommet lys på banen og bilerne.
På anden omgang leverede han endnu en af hans signatur udbremsninger på vej ind i Big Mag Svinget, og var dermed oppe på andenpladsen.
Han forsøgte at komme forbi, men det lykkedes lige nøjagtig ikke, selv om den anden halvdel af løbet blev kørt med få meter mellem den førende og Casper.
Men han tænkte også på mesterskabet, og så hellere få nogle sikre point på kontoen, end at ende i sandkassen.
(Foto: JJ Media)
Efter to weekender med fire ud af seks mulige top-3 resultater, er Casper Pilgaard nu rykket helt op på andenpladsen i DIF Danmarksmesterskabet i Renault Formel 4 Danmark.
Næste gang at Pilgaard Motorsport skal på banen, er om godt to uger, når der køres på hjemmebanen, Ring Djursland. Her viste den unge kører også farten tidligere på sæsonen, så forhåbentlig er der flere pokaler på vej til Ryomgård, uanset om der bliver delt ud i et eller alle heats.
Pilgaard Motorsport
Læs mere om: Casper PilgaardPadborg Park01/09/18 - Padborg Park - Formel 4 DK |