Flot fyrværkeri afsluttede en fantastisk lørdag i det sønderjyske (Foto: Formel 4 Renault Danmark)
Årets mest spektakulære og festligste afdeling er slut, og som tidligere år, leverede både arrangørerne, tilskuerne og ikke mindst racerkørerne et fantastisk show. Formel 4- og Formel 5-mesterskabet var før indgangen til denne weekend rigtig tæt. I Formel 5 fik Mads Hoe udvidet forspringet, men kun med 1 point, mens det var anderledes givtigt for den førende i mesterskabet, Casper T. Hansen. Han fik kørt 60 point ekstra hjem i weekenden, og har udvidet føringen til nu 97 point.
Casper T. Hansen havde god grund til at takke sine mekanikere for en perfekt bil (Foto: Formel 4 Renault Danmark)
Bag ham har der længe været “bytte-bytte-købmand” i placeringerne. For 2 afdelinger siden stod der Jonas Lindhard Nielsen på 2. pladsen, og efter DM5 var det Aske Nygaard Bramming der indtog den plads. Nu hvor krudtrøgen har lagt sig efter Nightrace, er det en tredie der indtager andenpladsen. Efter tre afdelinger med solid pointhøst står der nu Casper Pilgaard ud for P2. Han leverede bl.a. en enkelt heatsejr og en P2 i mørket i Padborg.
Der blev kørt tæt mellem de to teamkammerater. Kun 4/1000 sekund skilte dem i kvalifikationen (Foto: Formel 4 Renault Danmark)
Tæt race fra start
Som sidst feltet var her, var der dømt formelbiler med lys på, og det var et flot syn. FSP havde dekoreret styrtbøjlen på raceren også, så det var ekstra nemt for tilskuerne at skille de 3 racere fra hinanden. Tidtagningen og de første 2 heats blev dog kørt uden det var nødvendigt med lyset. Og her skulle det vise sig at Casper T. Hansen var kommet med en stor sult på point. I tidtagningen blev han dog fulgt til dørs af sin evige rival, Aske Nygaard Bramming, der sluttede P2 kun 4/1000!! sekund efter Casper. Og en stærkt kørende Mikkel Grundtvig indtog P3 kun 5/100 sekund efter Casper. Så der var lagt op til et flot løb.
Mikkel Grundtvig døjede med et speederkabel i løbet af dagen. Blev dog flot P2 i heat 1 (Foto: Formel 4 Renault Danmark)
Heat 1 blev som forventet en herrefight mellem de tre forreste. Casper trak længste strå, mens Mikkel indtog P2. Aske fik desværre en tidsstraf på 3 sekunder for trængning af Casper og endte derfor som P4. Ind imellem sneg en lille Thybo ved navn Malthe Jakobsen, sig. Det skulle vise sig, at det ikke blev sidste gang vi så flot kørsel fra ham.
I Formel 5 mesterskabet løb Mads Hoe med sejren, foran Martin Harritz og med Lucas Daugaard som P3. Lucas har for alvor fået fart i bilen, og ånder de to forreste i nakken. Han satte således hurtigste tid af Formel 5 bilerne i heat 1, med margin. Han er værd at holde øje med.
Lucas Daugaard – Formel 5. Han har for alvor fundet sig tilrette i den flotte RAY racer. Det resulterede i en flot P2 i finalen (Foto: Formel 4 Renault Danmark)
Pilgaard tilbage på toppen
Heat 2 startede med omvendt grid, og med Martin Harritz i pole. Han kunne dog ikke holde placeringen, og endte som P2 i Formel 5 klassen. En knækket speederkabel hos Mikkel Grundtvig, sendte saftycar på banen, og da den kørte ind, tog pokker ved Casper Pilgaard. Han var ellers startet som P10!, men han var den første til at modtage det ternede flag. En kombination af fart, held og snuhed gav ham sejren. Den førende Jonas Lindhard døjer med at få fart i bilen, og kunne ikke stille noget op mod Casper Pilgaard. Valdemar Eriksen leverede en flot indsats og tog sig af P3.
En sej thybo
Finalen skulle køres i tusmørket, og det var et flot syn der udspillede sig foran de mange fremmødte tilskuere. Det er ikke sikkert det er set andre steder i verden, at man har monteret lys på formelbilerne, ud over regnlygten. Så det var specielt. Og ligesom der var kamp om placeringerne i de to foregående heats, så var der det også i finalen. Casper Pilgaard havde fået blod på tanden efter sin heatsejr, og selvom han skulle starte som P6, så fik han igen en flot start. Det var dog Casper T. Hansen, der startede på poleposition, der fik det ternede flag først. Der skulle dog en drabelig kamp til, mellem ham og Casper Pilgaard, og med Malthe Jakobsen lige bagved dem.
Malthe Jakobsen leverede en flot stabil præstation og endte med to gange P3 og en P4 (Foto: Formel 4 Renault Danmark)
Malthe Jakobsen kunne med en P3 i finalen stige ud af bilen med et stort smil, efter en rigtig flot weekend, hvor han viste meget stabil kørsel, og tog en stor portion erfaring med sig videre. Casper T. Hansen havde besøg af sit personlige heppekor, og de var en stor støtte gennem hele dagen, så det var forståeligt en glad Casper T. Hansen der kunne kvittere med en sejr i finalen.
De kom, de så og de heppede! (Foto: Formel 4 Renault Danmark)
Også i Formel 5 var der masser af drama og flot kørsel. Gennem hele lørdagen var billedet at Martin Harritz jagtede Mads Hoe. Det var dog også billedet i det meste af finalen. Men på sidste omgang satsede Martin og efter en lang duel igennem 3 sving hvor de to kørte side om side, kom de sammen ud på langsiden på næstsidste omgang. Her blev det en bremseduel efter racerkørerens ABC. Og denne gang tog Martin Harritz stikket, mens Mads Hoe endte i sandkassen. Det sendte Lucas Daugaard op på en P2 og Line Sønderskov indtog P3.
Mads Hoes finale endte desværre her, i sandkassen. Efter flot fight med Martin Harritz (Foto: Formel 4 Renault Danmark)
Vi brugte weekenden, sammen Danmarks ypperste formel-piloter, for at vise hvordan man kører racerløb. Husk på, det er ikke så dyrt som du tror, så hvis du har lyst til at prøve, så tag fat i os, for en uforpligtende snak.
Formel 4 Renault Danmark
Læs mere om: Padborg Park01/09/18 - Padborg Park - Formel 4 DK01/09/18 - Padborg Park - Formel 5 |