Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Biltest

Renault Clio R.S. Trophy – en raket på fire hjul

Biltest 
02/09/18 

Første gang du træder på speederen, finder du ud af, at det er en rigtig god ide at have begge hænder på rattet – for her får du smæk for skillingen.
 

Renault har med R.S.-serien markeret deres position på markedet for sportsbiler – og de har gjort det med stil. Lækkert design, flot interiør og fede detaljer præger denne lille gule raket på fire hjul. Når man sætter sig til rette i sportssædet, får man for første gang en fornemmelse af den fart, man kommer til at opleve om lidt. For her er tale om et ægte sportssæde, der får en til at føle, at man sidder i en racerbil.

Lader man blikket glide rundt i kabinen, oser det af fart. Der er som standard i alle R.S.-modellerne en 6-trins EDC-gearkasse med mulighed for paddleshift, lækkert læderinteriør (standard i LE R.S. 18-modellen), læderrat og mange andre flotte detaljer. Og så sidder der en lille firkantet knap neden for gearstangen, hvorpå der står "R.S. Drive". Den kommer vi tilbage til om lidt.


(Foto: Photo-Graphic)

Først over krydset
De små 220 HK kombineret med en vægt på 1200 kg flytter ret hurtigt den lille gule raket fremad. Man vil sjældent opleve, at man kommer sidst over lyskrydset, når lyset skifter til grønt. Med R.S.-modellens launchcontrolsystem føles det næsten som at sidde på startstregen i en rallycrossbil og vente på, at de grønne lys tænder. For når man aktiverer launchcontrolsystemet, holder man både bremsen og gaspedalen nede - og når der bliver grønt, slipper man bare bremsen og slipper de mange heste løs. Og så er man kommet over krydset, længe inden ham ved siden af har sluppet koblingen.

Med Sportmode aktiveret – eller R.S. Drive, som Renault kalder det – får man også vellyd for øregangene. For ud over at du ændrer gearskifteintervallet til at skifte ved højere omdrejninger får du nu også lyden af AKRAPOVIC-udstødningen med. Ved 6000 omdrejninger kommer den for alvor til sin ret. Med et tryk på den lille R.S. Drive-knap og et kontant tryk på gaspedalen lukker du lågen op til de 220 vilde heste. Hvis du holder pedalen i bund, skiftes der først gear ved omkring 6000 omdr./min. På det tidspunkt skriger AKRAPOVIC-udstødningen af vellyd. Og de 100 km/t nås allerede efter 6,6 sekunder.

Lækker lyd
Hvis man får lyst til at overdøve vellyden med selvvalgt lyd, så kan man jo skrue op for anlægget, hvor BOSE har kræset for lytterne – og de har gjort det godt, og højt! Der er 4 BOSE-højtalere og 2 diskanthøjtalere bygget ind i instrumentbrættet. Dertil kommer en basenhed og en separat forstærker.

Renault Clio R.S. LE R.S. 18 har også et R-LINK-navigationssystem (som er ekstraudstyr på de andre modeller) – og det er stemmestyret via Bluetooth, så man kan holde begge hænder på rattet.

Det vil være en god ide at programmere R-LINK-systemet til at finde den nærmeste tankstation, for Clioen er en tørstig dame. Det kan meget vel være, at der fra fabrikken angives et blandet forbrug på mellem 17 og 19 km/l, men en bil som denne skal køres som det, den er, nemlig en sportsbil. På vores tur, der bød på almindelig landevejskørsel og blandet kørsel i skov og ved strand, lå forbruget på ca. 10,2 km/l.

Så hvis man kan affinde sig med at skulle tanke lidt oftere end med en standard-Clio, så er dette et rigtig godt bud på en racer, der i performance og design overgår biler som fx Polo GTI. Fantastisk siddekomfort, lækkert design, smarte 18” sortlakerede fælge, 220 heste, der er hurtigt ude af stalden, et fantastisk lydanlæg og meget, meget mere. Det trækker dog en smule ned, at der ikke er soltag.

Vi anbefaler helt klart, at man booker en prøvetur i det lokale Renault R.S.-center i en fart. Det kommer man ikke til at fortryde.

Photo-Graphic.dk