Denne weekend havde han fået en teamkammerat i form af Kim Rødkjær. Kim kørte i en hvid Peugeot 207 magen til Henriks, men han kunne lige vende sig til forhjulstrækker og godt 100 hk efter flere sæsoner i baghjulstrukne racerbiler med væsentlig flere hestekræfter.
(Foto: JJ Media)
På grund af de mange deltagende klasser ved Grand Prix Danmark, startede weekenden allerede fredag eftermiddag, hvor der blev kørt træning. Kim var den bedste mand på holdet som 15’er ud af 28 biler. Teamchefen Henrik fik desværre kun en enkelt omgang, inden at han havde en ufrivillig tur i sandkassen. Han havde lidt for meget fart, og så var der ikke nok asfalt tilbage. Det ødelagde desværre køleren og nogle bagved siddende komponenter, hvilket gjorde at han ikke fik trænet mere den dag.
Kvalifikationen var dog noget af det vigtigste gennem weekenden, for med så mange deltagende biler, var det vigtigt at være langt fremme i feltet.
Henrik kørte den hvide Peugeot 207 med nummer 20 på sideruden frem til en fin startplacering under vanskelige forhold. Først spildte en konkurrent olie ude på banen efter ca. 10 minutter. Få minutter senere regnede det i et par minutter, hvorefter både regnen og olien var fordampet. Det udnyttede Henrik til at forbedre sig egen tid med 0,1 sekund, hvilket var nok til at sikre sig 8. startposition. Kim kørte også en rigtig fin kval, og startede i den bedste halvdel af feltet på P13.
Senere lørdag skulle det første løb køres.
Det lykkedes Henrik at få en helt fantastisk start, og var allerede oppe på 5. pladsen efter første omgang, hvilket blev forbedret til en 4. plads på 4. omgang. Herefter blev der lagt maksimalt pres på de forankørende, og havde det ikke været for en bremsepedal der føltes meget mærkelig til sidst, ville Henrik muligvis kunne have snuppet en P3 i stedet for den P6, som det desværre endte med. Men det vigtigste var at det blev til endnu en sejr i både Rookie- og Oldboys klassementerne, og dermed kunne han udbygge føringen i begge.
(Foto: JJ Media)
Kim Rødkjær kørte et rigtig flot løb, og havde det ikke været for et lille prik på bagkofangeren få omgange inde i løbet, og en del tabte placeringer til følge, ville han nok også have haft chance for lidt mere end P14.
Med P6 til Henrik i løb 1, betød det startposition 3 til løb 2. Det udnyttede han perfekt og vandt allerede den første placering på ved ned mod sving 1, som han rundede i P2. Han kom også ud af Sving 2 på P2, men det var fuldstændig sidelæns, da baghjulene ikke ville køre i helt samme retning som føreren ville. Selv om konkurrenterne forsøgte at undvige, var det næsten en umulig opgave med så mange biler på banen, og det endte desværre også med at han blev ramt hårdt af en anden bil på den venstre bagskærm.
Det gav et ordentlig åbent kødsår på stakkels Betty, som teamet ynder at kalde bilen, men til alt held var baghjulet ikke ramt ret hårdt, så bilen kunne stadig køre utrolig hurtig. Faktisk var Henrik kortvarigt helt nede på P16, inden han fik kæmpet sig tilbage gennem feltet. En flot jagt endte på P8 generelt og P2 i både Rookie- og Oldboys klassementerne.
(Foto: JJ Media)
Kim undgik alt tumulten, og kørte en generel 15. plads hjem, og ikke mindst to flotte fjerdepladser blandt Oldboys kørerne i de to løb.
Selvom Betty må en tur på hospitalet i de kommende dage, så var det alligevel en god weekend pointmæssigt, hvor Henrik Eilertsen nu har konsolideret sig på 3. pladsen i DIF Danmarksmesterskabet, med et endnu større forspring til P4.
I Rookiemesterskabet er det status quo mellem ham og den nærmeste konkurrent, så her er intet afgjort endnu, selv om Henrik fører med 7 point til manden på andenpladsen.
Stillingen i Oldboysmesterskabet er til gengæld en rigtig god læsning. Her er der maksimalt pres på den nærmeste konkurrent, da Henrik nu har så stor føring at nærmeste konkurrent SKAL slå ham i heat 1 ved det kommende løb – ellers er mesterskabet i hus.
(Foto: JJ Media)
Vi skal ikke vente længe, inden vi ved meget mere omkring dette, da bilerne allerede skal på banen i den kommende weekend på Padborg Park.
Grundet weekendens resultater slipper Henrik for alle former for succesballast. Så med en ny bagskærm kommer han og Betty til at være i topform, hvilket også er nødvendig med 3 kørsler på samme dag.
Vi kan kun opfordre folk fra Espergærde og omegn til at tage turen til Padborg Park. Godt nok er der et stykke at køre, men det hele biler afviklet på en dag, og så har man hele søndagen til at køre hjem på. Løbsdagen slutter i mørke, hvor nogle af de andre racerklasser skal køre på en oplyst racerbane. Så det i sig selv er en unik oplevelse – og så har holdet brug for al den opbakning som overhovedet kan lade sig gøde.
Tidsplanen for den kommende weekend er følgende (med forbehold for ændringer):
Lørdag
Træning/Kvalifikation 13.20
Løb 1 17.05
Løb 2 18.45
Team Eilertsen Racing
Læs mere om: Jyllandsringen26/08/18 - Jyllandsringen - 1600 Challenge |