Hvis man kigger på første startrække, var det en ret kedelig dag på kontoret. Hamilton holdt på pole, med Vettel ved siden af. Starten gik og Hamilton holdt sin konkurrent bag sig, indtil de havde passeret Eau Rouge. På det lange stræk dér kom Mercedes raceren til kort og Vettel piskede forbi. Og så var det sådan set afgjort. En SC, der kom få sekunder efter, satte tempoet ned, men da løbet kom i gang igen, skyndte Vettel sig ud i horisonten.
Men den der SC periode kom jo af en grund. Nico Hülkenberg var grunden - han kom godt op i fart på vej mod første sving. Men han glemte måske at første sving på Spa er en hårnål, eller sådan noget. I al fald virkede det til at han bremsede for sent og overlod det til Alonso at være stopklods. Det resulterede i at den orange McLaren fløj henover Leclerc - og de der afskyelige halo'er viste deres eksistensberettigelse. Alonsos ramte også Ricciardo, der efterfølgende punkterede Raikkonens baghjul.
Umiddelbart var tre biler udgåede, men de to sidsnævnte - Raikkonen og Ricciardo - måtte senere trække sig med biler, der bare ikke fungerede længere. Så fem biler ude - det er alligevel et sjældent syn i Formel 1. Der var så heller ikke flere der udgik i dag. Men en Renault og en McLaren var dermed to biler, der ellers godt kunne blande sig i top ti, mens en Ferrari og en Red Bull normalt var selvskrevet til en placering i top 6. Altså var der mulighed for andre til at gøre sig bemærkede. Der var point til salg.
Force India - eller Racing Point - kørerne forsøgte. Godt kvalificeret, lå de og pressede på, inden SC'en kom. Faktisk var de lyserøde racere på siden af Vettel/Hamilton duellen. De havde bare ikke muskler nok til at gøre mere end at markere deres tilstedeværelse. Da Bottas samtidig kom fræsende bagfra, måtte de også overgive 4. pladsen i løbet. Men en god indsats af teamet ovenpå en turbulent sommerferie. Perez var på 5. pladsen, den forreste af de to. Og Ocon, der ivrigt rygtes til at være blevet sorteper i kørerkabalen for 2019, blev nr. 6.
På 7. og 8. pladsen kom de to Haas racere, med Grosjean først. Mens danske Magnussen virker nogenlunde sikker på en kontraktforlængelse, er Grosjean under pres. Det her var en god weekend for franskmanden. For det første kom han i Q3, for det andet holdt sin team-makker bag sig, både i kvalifikation og løb. Men han er stadig under pres. Både Perez med mexicanske mobilmillioner i ryggen og Leclerc med Ferrari-rabatter i ryggen rygtes at slås om Grosjeans sæde.
Pierre Gasly hentede en 9. plads, her i første løb efter at hans fremtid er blevet afklaret. Næste sæson skal han afløse Ricciardo hos storesøster Red Bull. Det sidste point gik til Ericsson i Sauber. At teamet får point på en dag, hvor Leclers må udgå, er godt gået. Man kan pege fingre og sige, at Ericsson selvfølgelig var heldig, i og med at fem kørere, der normalt er foran ham, udgik. Men, man kan også pege på, at bag ham var Carlos Sainz, så, så tilfældigt og heldigt var det ene point til Ericsson så heller ikke.
Ellers er det værd at bemærke, at Vandoorne, der er under stort pres internt hos McLaren, blev nummer sidst. Så, det var heller ikke i dag, at han kom med gode grunde til at teamet skal genbruge ham næste år, som makker til Sainz. Mercedes presser lidt på, for at få Ocon placeret hos McLaren, fordi Force Indias nye ejere er svært begejstrede for Lance Stroll, upåagtet at knægten ikke hører til i sporten.
I VM stillingen er Hamiltons forspring reduceret til 17 point, mens Bottas nu kun er to point efter Raikkonen, der er nummer tre i VM. Om en uge går det løs igen, på Monza. Vi glæder os!
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Spa-Francorchamps26/08/18 - Spa-Francorchamps - Formel 1 - FIA F1 |