Normalvis slår holdet sine folder i Yokohama 1600 Challenge klassen med en knap 10 år gammel Peugeot 207, men sådan en bil er selvfølgelig ikke gammel nok til at køre med i historiske løb endnu.
Derfor har holdet gennem de seneste måneder haft gang i et projekt på værkstedet, hvor en Ford Escort 1300 fra 1971 er blevet ombygget fra gadebil til racerbil. Der er gået masser af timer, da bilen har været skilt ad i atomer, og faktisk bliver der stadig nusset om de sidste detaljer, selv i skrivende stund.
(Foto: Team Eilertsen Racing)
Spoler man tiden tilbage til 1971, fandt man en allerede bilinteresseret 4-årige Henrik på børneværelset, og dengang var en Ford Escort noget af det vildeste som man kunne se på vejen, for ikke at tale om på racerbanerne og i rally. Her stod mange af dueller med Escort og de forskellige Cooper modeller. Den duel kommer også til at finde sted i den kommende weekend.
Der bliver dog helt sikkert masser af se til, da der kører 40 biler på banen, og bilerne får meget store hastighedsforskelle. Her er 1300ccm bilerne, som Eilertsens, nogle af de langsommere, og kommer helt sikkert til at få storebror Ford Escort BDA 2000ccm modellerne i sidespejlene. Bilerne har dog deres eget klassement efter motorstørrelse, men de kører altså på banen på samme tid som de større biler.
Som tidligere nævnt, er det første gang mellem betonklodserne for Henrik Eilertsen, men han er sikker på at han, sammen med chefmekaniker Frederik Hansen, har fået bilen forberedt på den bedste måde.
Men han går også til weekenden med et mål om at få en på opleveren, og regner ikke med at der kommer pokaler med hjem, da konkurrencen er utrolig hård, og mange af de andre kørere allerede har mange års erfaring på kontoen.
Henrik har dog masser af erfaring fra gokartbanerne gennem årene, og har siden efteråret 2017 også gjort sig på asfaltbanerne såsom FDM Jyllandsringen, Ring Djursland og Padborg Park. Men sådan en baghjulstrukken historisk bil med omkring 130 hk er lidt noget andet end en moderne forhjulstrukken Peugeot – selv om antallet af hestekræfter er nogenlunde det samme.
Denne weekend skal man holde øje med en blå Ford Escort med hvidt tag, med startnummer 200 på døren.
Et udpluk af pokalerne, det er blevet til gennem årene (Foto: Team Eilertsen Racing)
Banen ligger ca. en halv times kørsel fra basen i Espergærde, så det giver bedre muligheder for familie, venner og samarbejdspartnere til at komme forbi og få en snak, end når der køres på banerne i Jylland i forbindelse med Yokohama 1600 Challenge – hvor Henrik for øvrigt fører 2 ud af de 3 mesterskaber, og ikke mindst ligger på lur på en 3. plads i DIF Danmarksmesterskabet.
Har man ikke mulighed for at komme til Bellahøj og CHGP, kan både lørdag og søndag følges live på TV2 Sport og TV2 Play fra klokken 12.00 og 4 timer fremad. Dermed bliver der mulighed for at se to ud af de tre løb for Henrik Eilertsen hjemme fra sofaen.
Men vi vil gerne opfordre alle til at tage turen til København, og opleve den helt unikke stemning, som der er ved et byløb, og se på en masse flotte racerbiler, fra dengang hvor far var dreng. Og nå ja, så kigger der også nogle lidt nyere DTC biler forbi - og der kigger vist også en Formel 1 kører fra Roskilde forbi i weekenden.
Tidsplanen for den kommende weekend er følgende, med forbehold for ændringer – og forbehold for evt. forsinkelser på grund af rydning fra andre klasser:
Lørdag
Kvalifikation 08.30-08.45
Løb 1 13.50-14.10
Søndag
Løb 2 09.00-09.20
Løb 3 13.10-13.30
Team Eilertsen Racing
Læs mere om: Henrik EilertsenBellahøj (Gadeløb)05/08/18 - Bellahøj (Gadeløb) - CHGP |