De små biler er blandt de mest hidsige. Francesco Aversa fra Odense stiller op i denne Fiat 600 fra 1969, en populær baneracer for 50 år siden. (Foto: Michael Eisenberg)
Kørere fra hele landet valfarter hvert år til løbet. Fra Aalborg kommer løbets ældste bil, en Lea Francis Hyper S fra 1929, ført af Terkel Lund Ovesen. Blandt topfavoritterne er Vincenzo Santangelo fra Hinnerup i en Fiat X1/9 Dallara fra 1973. Han får hård modstand fra den tidligere historiske rallymester Per G. Hansen fra Ringsted i en Porsche 911 3,0 RSR fra 1976.
Den tidligere mester i historisk rally, Per G. Hansen fra Ringsted, har endnu ikke vundet Munkebjerg HillClimb. Nu gør han endnu et forsøg i sin Porsche 911 3,0 RSR fra 1976. (Foto: Michael Eisenberg)
Af mere civile biler finder man den for 45 år siden populære MG B GT i en 1971-udgave kørt af Ole Wichmann fra Sydals. En ægte racer er den Fiat 600 fra 1969, som Francesco Aversa fra Odense stiller op med. Det var en populær banebil for 50 år siden. Og Munkebjerg Hotels ejer, Hans Geschwendtner fra Dragør, stiller vanen tro op i sin Austin-Healey 3000 Mk 1 fra 1959.
Hotelejer Hans Geschwendtner fra Munkebjerg Hotel stiller vanen tro op i sin Austin-Healey 3000 Mk 1 fra 1959. Her passerer han i et tidligere løb et skilt, der viser banens sværhedsgrad. (Foto: Michael Eisenberg)
"Som sædvanlig vil der være omkring 100 klassiske biler fra 1929 til 1990 med i løbet, og vore dygtige speakere giver interessante oplysninger om alle kørere og biler. Det er gratis for publikum at overvære løbet hele dagen, enten ved starten på Ibæk Strandvej, fra Casinosvinget midt på banen eller fra mål bag ryttergården ved Munkebjerg Hotel," fortæller løbsleder Søren Duun.
MG B var for 50 år siden en uhyre populær sportsvogn. Ole Wichmann fra Sydals stiller op i denne MG B GT fra 1971. (Foto: Michael Eisenberg)
Man kan se de klassiske biler køre stærkt lørdag den 11. august kl. 10-16 fra Bugattivej og søndag den 12. august kl. 9-17 fra Ibæk Strandvej og Munkebjerg Hotel.
Banen på Munkebjerg Hillclimb er 1,6 kilometer lang med en række krævende sving. Man ser bedst de klassiske biler køre stærkt ved punkterne 1, 4 og 6. (Foto: Michael Eisenberg)
Vincenzo Santangelo fra Hinnerup er blandt topfavoritterne i sin Fiat X1/9 Dallara fra 1973 (Foto: Michael Eisenberg)
Om Munkebjerg Hillclimb
Munkebjerg Hillclimb er et ægte hastighedsløb. Bilerne starter med et minuts mellemrum på sydsiden af Vejle Fjord og kører op ad serpentinevejen med mål ved Munkebjerg Hotel. Man kører ruten fem gange, to gange træning og tre heat i selve løbet. Ruten er 1,6 kilometer med en række krævende sving.
Under Munkebjerg HillClimb har tilskuerne en betagende udsigt over Vejle Fjord. (Foto: Michael Eisenberg)
Der er gratis adgang for publikum. Man kan komme helt tæt på bilerne både ved start nede ved stranden og ved mål og ryttergård oppe på toppen ved Munkebjerg Hotel. Der køres hele dagen fra kl. 9-17.
Et stykke oppe ad bjerget kører deltagerne gennem det svære Casinosving, og tilskuerne har en fin oversigt. (Foto: Michael Eisenberg)
Om historiske perioder
I historisk motorsport inddeler den internationale bilistorganisation FIA (Federation Internationale de l'Automobile) bilerne i perioder, så man som deltager konkurrerer med biler i samme tidsrum. Her er de historiske perioder som bestemt af FIA:
A: Før 1905
B: 1905-1918
C: 1919-1930
D: 1931-1946
E: 1947-1961
F: 1962-1965
G1: 1966-1969
G2: 1970-1971
H1: 1972-1975
H2: 1976-1976
I: 1977-1981
J1: 1982-1985
J2: 1986-1990
Man kan se mere om løbet på www.munkebjerghillclimb.dk
Historisk Motor Sport Danmark Michael Eisenberg Læs mere om: 12/08/18 - Munkebjerg - Hill Climb |