Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Hamilton vinder fra 14. pladsen

Formel 1 
22/07/18 

Kaos i Tyskland
Måske var det et af de afgørende øjeblikke i fortællingen om VM 2018 vi var vidne til i dag, da Vettel fra en klar førsteplads satte bilen i barrieren. Godt nok var banen våd, men de fleste trillede rundt på deres tørvejrsdæk. Og der sad Ferrari raceren så fast i barrieren, mens de andre kørte forbi og Vettel endte med få ændret sine 8 points forspring i VM stillingen til 17 points efterslæb.
 

Vinder Lewis Hamilton VM med mindre end 17 point, bør Vettel i al fald se tilbage på denne dato og ærgre sig. Meget. Han havde løbet i sin hule hånd fra starten. Han kom bedst afsted, han fik skabt sig det hul, han altid har været en mester i at skabe sig. Og alligevel var tingene ikke helt som de plejede. For efter pitstoppet kom han ud efter Kimi Raikkonen. Og finnen lod sig jo ikke sådan lige falde tilbage. Så først måtte Vettel bruge tid på at indhente sin holdkammerat. Dernæst måtte han så bruge tid på at forklare pitten at han havde brug for at blive lukket forbi. Og så måtte han vente på at teamet fik overtalt Raikkonen til at gøre det.

Det var egentlig ikke så svært, de skulle bare spørge pænt! Det gjorde de bare ikke - i stedet forsøgte de at antyde, at det ville være en god idé, ved at fortælle at han skulle passe på sine dæk, at Vettels dæk var 11 omgange nyere osv. Den kølige finne svarede "ok - hvad vil I have jeg skal gøre - lukke ham forbi?". Forfriskende at han på den måde gled af på subtile henvendelser, og insisterede på den direkte ordre.

Og så kom regnen. Ikke som i den bibelske fortælling, men som i noget tøvende udgave. I første omgang regnede det kun ved hårnålen. Et par biler skyndte sig i pit, nogle på intermediate andre prøvede på regnvejrsdæk. Alle måtte de tilbage i pitten få omgange senere med dæk der var slidt i bund af, at køre på tør asfalt. Blandt disse var Verstappen i sin Red Bull.

Efter at disse enkelte kørere var tilbage på slicks, så kom regnen lidt mere for alvor. Og så blev alle bilerne ude. Regnen ville kunne vare i seks minutter var meldingen. Så, som Bambi i Disneys juleshow listede bilerne rundt, en Force India snurrede rundt og sparkede jord ud på banen. Så var det, at Vettel kørte galt. At han gled af i stadionkomplekset - fortsatte ligeud i stedet for at følge asfalten rundt. Safety Car. Masser af biler i pit. Bottas protestede over ultrasofts, han ville haft noget der var mere beregnet til våde baner.

Haas bilerne og enkelte andre, skiftede til intermediates under SC. Men Mayländer var så længe på banen, at regnen stoppede og banen tørrede. Løbet blev givet frit og Bottas forsøgte at lave en overhaling på Hamilton, men englænderen forsvarede sig, og derefter kom ordren om at holde positionerne. Hamiltons held i hele historien var, at han smuttede ind i pit lige før regnen kom og fik nye ultrasoft dæk. Da SC'en var på banen, blev han faktisk kaldt i pit igen og var på vej ind, da teamet ændrede mening og han nåede lige præcis ud på banen ved at køre henover græsset.

Generelt var alle marginaler på Hamiltons side i dag. Han kom forbløffende let op fra sin 14, plads til 5. pladsen. Igen en understregning af, at det største problem i F1 er uligheden mellem bilerne. Det burde være et hel-løbs projekt at komme så langt.

Verstappen kan i virkeligheden også glæde sig over den store forskel på bilerne. I et mere lige felt, ville hans mislykkede stint på intermediates være blevet straffet af de andre, men i med den store forskel, der er på bilerne, så endte han alligevel på 4. pladsen. Taberpladsen i 1. division, i et løb hvor både Vettel og Ricciardo udgik, men ikke destomindre 12 point!

Hüilkenberg blev best of the rest på en 5. plads, efter en eftermiddag med god kørsel. Grosjean snuppede en flok placeringer på de sidste omgange og endte på en 6. plads. Både han og Magnussen havde været i pit og hentet intermediates under SC - og igen, stadig under SC, for at få dem af igen. Set i det perspektiv er en 6. plads en ret god placering.

Perez og Ocon blev 7 og 8 efter gode løb fra dem begge. De holdt sig til i kampen og undgik alt for meget ballade, selvom den ene jo røg af banen i regnen. Ericsson snuppede 9. pladsen foran Hartley, og understregede dermed at ikke alting var som det plejede.

I VM stillingen er Hamilton nu foran med 17 point, mens Raikkonen kun er 40 point efter sin holdkammert! Næste løb er på søndag i Ungarn. Hold jer kølige derude...

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • Hockenheim
  • 22/07/18 - Hockenheim - Formel 1 - FIA F1
  •