Inden weekenden indtog automekanikeren fra Espergærde 3. pladsen i DIF Danmarksmesterskabet, samt føringen i både Rookie- og Oldboysmesterskabet, som er for henholdsvis nye banekørere og kørere over 45 år.
Bilerne skulle på banen for første gang klokken 9.50 fredag formiddag, hvor 20 minutters træning skulle afvikles.
(Foto: JJ Media)
Henrik havde aldrig været på banen før, så de første omgang gik med lige at spore sig ind på alle svingene, og hvilke svinghastigheder der var muligt. Det var dog som om at bilen ikke kørte helt som den skulle, og tiden rakte da også kun til 9. hurtigste tid.
Der var kun en time mellem træningen og kvalifikationen, så det var begrænset, hvad der kunne blive lavet af ændringer – men et eller andet rigtigt blev der i hvert fald ændret, for tiden blev forbedret med over 3 sekunder! De andre kørere havde dog også givet den gas, så det resulterede i 8. startposition.
Allerede fredag eftermiddag var det tid til det første løb. Under en bagende sol kørte Henrik ud på startgridden, som man ikke kunne udgå at blive lidt imponeret over, med de store tribuner så langt at øjet rakte.
Da de røde lamper gik ud, strøg han af sted mod Sving 1 og var allerede godt oppe i rækkerne her.
På løbets 4. omgang var det dog som om der skete et eller andet, så bilen ikke længere trak optimalt ude på langsiden. Det kunne også aflæses på omgangstiderne med det samme, mens en frustreret kører stille og roligt måtte se konkurrenterne passere en efter en.
(Foto: JJ Media)
Det mærkelige var at bilens instrumenter ikke kom med nogle advarsler, som moderne biler ellers har tradition for at gøre så snart der bare er det mindste galt – men han fik da bilen kæmpet hjem på en generel 9. plads, og vigtigst af alt, endnu en sejr i Oldboysmesterskabet.
Heldigvis var det først lørdag morgen at weekendens anden kvalifikation skulle køres, og her var fejlen lokaliseret til at være en løs luftslange, så bilen fik ekstra varm luft i indsugningen i stedet for den marginalt koldere fartvind.
Og fart – det kom der virkelig på i kvalifikationen. Gårsdagens kvalifikationstid blev forbedret med over et sekund, og startposition 7 var i hus.
Dermed var et potentielt top-5 resultat muligt, såfremt at bilen ville køre ordentlig i de 30 minutter, som løbet varede.
(Foto: JJ Media)
Henrik fik en rigtig fin start, men på vej gennem de første svingkombinationer, fik han et puf på bagenden, så bilen spandt af og holdt dybt begravet i fangstenene, som banen havde lagt ud i afkørselsområderne. Derfor måtte han slæbes fri af en gummiged, mens der kom Safety Car på banen. Bilen holdt dog godt begravet i stenene, så da de forsøgte at trække den baglæns ud af gruset, knækkede trækstroppen på bilen bare… Så måtte de i gang med trække bilen forlæns ud – og alt imens var konkurrenterne nu passeret forbi den strandede bil for anden gang.
Men da den hvide Peugeot 207 med nummer 20 i sideruden så endelig blev slæbt fri, var der ikke andet at gøre end at give den fuld gas, og håbe på at nogle af konkurrenterne også ville komme i problemer.
Det skete – til Henriks held – heldigvis, så han kunne fuldføre heatet på en 10. plads.
(Foto: JJ Media)
Når pointene skulle gøres op efter weekenden, rakte det lige nøjagtig til at holde 3. pladsen i det generelle mesterskab, mens føringen i Rookiemesterskabet stadig blev forsvaret, på trods af et 8-points tab til de nærmeste forfølger.
I Oldboysmesterskabet blev det dog til en forstørret margin til manden på andenpladsen, så Henrik nu har hele 31 points forspring, svarende til den maksimalt mulige pointhøst i 3 heats. Så her ser det rigtig fornuftigt ud.
Nu har Team Eilertsen Racing halvanden måneds sommerferie, inden at efterårssæsonen starter den 24.-26. august på FDM Jyllandsringen, hvor Henrik Eilertsen for første gang skal deltage i det prestigefulde Grand Prix Danmark – forhåbentlig med endnu flere pokaler og masser af point til følge.
Team Eilertsen Racing
Læs mere om: Henrik EilertsenLausitzring15/07/18 - Lausitzring - 1600 Challenge |