TCR-klassen har to biler med dansk islæt og begge er gamle kendinge fra Creventics langdistanceløb.
#155 Seat Cupra har Jan Sørensen og Kristian Jepsen som to ud af de 4 kørere. De har haft en god optakt til løbet. Men det kunne sådan set også kun blive bedre, for til deres sidste løb på Imola blev bilen smadret, så denne gang er det en helt ny bil.
Jan Sørensen og Kristian Jepsen (Foto: Henning Smed)
Og man må sige, at de lægger hårdt ud, for bilen blev sat på pole position i TCR klassen. Det er første gang Jan og Kristian er på Portimao banen, men de har allieret sig med to finner, hvoraf den ene er karakteriseret som 'SemiPro'. Han er en erfaren herre, som har været god at lytte til under træningen og det var da også ham, som satte pole position.
Kim Holmgaard (Foto: Henning Smed)
#308 Peugeot 308 har Kim Holmgaard med på holdet. Kim har kørt for det franske Team Altran mange gange tidligere - ofte med succes. Men denne gang spiller det ikke rigtigt 100% for franskmændene. Teamet erkendte efter Dubai 24H, at de ikke længere kunne følge med i klassen og gik derfor i tænkeboksen. Så selv om Peugeot 308'eren udadtil er magen til bilen i Dubai, så er der lavet mange ændringer under huden. Det betyder, at man har skullet begynde forfra med opsætningen af bilen, hvilket man har arbejdet hårdt på under testdagen og træningen. Der har været forsøgt mange ting, men man har endnu ikke ramt plet og faktisk er man efter kvalifikationen fortsat med at lave ændringer, som vil blive testet under nattetræningen og warm-up'en umiddelbart før løbet starter.
Rene Rasmussen, Tommy Laugesen, Michael Klostermann og Claus Klostermann (Foto: Henning Smed)
GT4 klassen har et rent dansk hold med. Det er #239 Ginetta G55 som har Rene Rasmussen, Tommy Laugesen, Michael Klostermann og Claus Klostermann ombord. De 4 bygger videre på deres deltagelse i Dubai 24H. Man har løbende lavet små justeringer under test og træning og tiderne er lige så stille krøbet nedad. Det kulminerede med en andenplads i GT4 klassen i kvalifikationen, så teamet føler sig godt tilpas inden starten.
Stefan Bendix (Foto: Henning Smed)
Og så har vi den 'ekstra' dansker. Her skal vi have et kig på #47 Audi R8 i GT4-klassen, hvor kørerbesætningen ikke afslører et dansk islæt. Til gengæld er der en dansk mekaniker i teamet. Det er Stefan Bendix og derfor følger vi også lidt med i, hvordan det går her. Indtil videre er der ikke noget at klage på: Bilen blev sat på pole position i GT4.
Henning Smed Læs mere om: Portimão08/07/18 - Portimão - 24H Series |