(Foto: Agnes Straarup)
Lørdag kørte kørerne ud til den frie træning midt på formiddagen. Vejret holdte tørt, men vinden kunne mærkes. I træningen viste helt unge kørere som Lukas Staub, Lucas Sommerlund og Mathias Valentin deres talenter frem og kørte træningens tre bedste tider hjem. I den midterste del af feltet var det ikke mange hundrededele, som skilte kørerne fra hinanden inden det nogle timer senere gik løs til tidstagningen.
I tidstagningen viste det sig dog hurtigt, at nogle måske havde sparet lidt på krudtet og gemt på lidt overraskelser. Og der var meget at vinde for dem, som gav den gas fra start af. Det skulle nemlig vise sig at vejrguderne ikke helt var med feltet i den sidste del af tidstagningen, som bød på en del regn. Jesper Gregersen viste hurtigt, at det ikke var første gang at Hondaen og ham besøgte Padborg Park. Han kørte dagens bedste tid hjem med 1:10:951 stærkt forfulgt af den førende i DM-stillingen Mathias Valentin, som kun var 2,5 tiendedel fra. Og han med Mads Østerbro lige i hælene, som havde fundet farten i sin Peugeot 208.
Mathias Valentin (#5), Jesper Gregersen (#6) og Mads Østerbro (#17) i front (Foto: Agnes Straarup)
Efter de 3 hurtigste mænd, lå kvalifikationstiderne ligeledes meget tæt. Mikkel Njor, Mirza lovic, Anders Straarup, Henrik Eilertsen, Lukas Staub, Jørn Vestergaard, Mike Hansen, Oliver Rømer og Lucas Sommerlund lå alle ni inden for så få hundrededele af et sekund, at marginalerne afgjorde deres startposition på gridden. August Chr. Hansen, Mark Backhausen, Patrick L. Jensen, Leif Juhl og Lars Christensen, havde i den sidste del af feltet alt at køre for, efter en kvalifikation, hvor regnen spillede en afgørende faktor da feltets kørere på slicksdæk kæmpede for de bedste startplaceringer til det første heat søndag.
Mirza Lovic (#35) og Henrik Eilertsen (#20) i aktion (Foto: Agnes Straarup)
Med et felt på blot 18 kørere, gik det søndag løs. Der var lagt optil et spændende og uforudsigeligt heat 1. Det meste af morgenen var der regn over Padborg Park. Og med kun få løb på banen inden Yokohama 1600 Challenge skulle køre, holdte teams og kørere hele tiden øje med om der snart var et tørt spor på banen. Men regnen fortsætte og regndæk blev det fortrukne valg.
Heat 1 startede flot og spændende ud. Der var igen flere tætte kampe, men lørdagens tre hurtigste lagde også bedst fra start. De første par omgange var fokus i top 3. Her var det igen Jesper Gregersen og Mathias Valentin, som sørgede for nogle underholdende dueller i det fleste af banens sving. Men pludselig holdte Jan Vestergaard i sandet og det udløste en safetycar periode, som skabte lidt spænding på langsiden, hvor en tæt kamp i front mellem Jesper Gregersen og Mathias Valentin fandt sted. Mathias Valentin lå på daværende tidspunkt nr. 1 i løbet, da Jesper Gregersen forsøger sig med en overhaling for enden af langsiden som lykkedes, men dommerne valgte derefter at give Jesper Gregersen en ”stop and go” straf, som følge af overhaling i gul flagzone. Dette betød at Jesper Gregersen gik fra en 2. plads til en 14. plads.
Der var som altid pres på, i svinget for enden af langsiden (Foto: Agnes Straarup)
Den glatte bane betød også at Mikkel Njor måtte en tur i sandet i indgangen til big mac kurven på en af løbets første omgange. Længere nede i feltet blev der også kørt til om placeringerne. Anders Straarup og Lukas Staub blev begge snydt af den glatte bane, og for enden af langsiden bremser de begge så sent, at de begge vælger at køre en omgang i pitten fremfor at ende i sandkassen. Leif Juhl stillede for første gang i indeværende sæson op og kæmpede i sin gule Toyota Corolla GTI, og endte på 12. plads. Samlet efter et lidt rodet heat 1 endte det således at Mathias Valentin blev nr. 1, efterfulgt af Mads Østerbro på 2. pladsen og Mirza Lovic kørte sin Suzuki Swift Sport ind på 3. pladsen.
I søndagens heat 2 var der nu vendt lidt op og ned på tingene. I første startposition var Mark Backhausen efterfulgt af Jørn Vestergaard, Lucas Sommerlund og Mike Steffen Hansen. Og det skulle hurtigt vise sig at Mike Steffen Hansen havde fundet farten i sin blå Suzuki. Omkring den midterste del af feltet var der tumult i svinget for enden af langsiden da starten gik, og det betød at flere biler blev berørte. Det gik særligt udover Mads Østerbro, som endte i sandet og måtte hjælpes derfra af banens folk. Det udløste en kortere safetycar periode. Da løbet endnu blev frigivet trak Mike Steffen Hansen hurtigt fra igen og han vandt flot heat 2. Efter ham havde Mathias Valentin kørt sig frem i rækken og efter lidt placeringsbytteri, endte det således at Mathias Valentin snuppede 2. pladsen foran Jørn Vestergaard.
Mike Steffen Hansen havde fundet farten og vandt søndagens heat 2 (Foto: Agnes Straarup)
Lars Christensen parkede sin Peugeot 208 på græsset ved langsiden på nogle af de sidste omgange og måtte derfor nøjes med en placering som nr. 17. Oliver Rømer, som ikke stillede til start i heat 1 havde en del at kæmpe for og med en startplacering som nr. 18 på gridden, kørte han sig flot otte positioner frem og sluttede på en 10. plads. Lukas Staub og Jesper Gregersen fik også begge lavet en del forbi-kørsler i heat 2. Jesper Gregersen kører fra en startposition som nr. 14 sig frem til en samlet 4. plads i heatet.
Også Henrik Eilertsen viste gode takter og sluttede henholdsvis 4´er i heat 1 og 5´er i heat 2, hvilket betyder at han trækker godt fra konkurrenterne i de samlede stillinger som efter weekenden ser ud som følger.
Rookiemesterskabet:
1. Henrik Eilertsen
2. Anders Straarup
3. Sebastian Hove
Oldboysmesterskabet:
1. Henrik Eilertsen
2. Jørn Vestergaard
3. Jan Vestergaard
DIF Danmarksmesterskabet:
1. Mathias Valentin
2. Jesper Gregersen
3. Henrik Eilertsen
Næste gang det igen går løs bliver i det tyske, på banen ca. 120 km syd for Berlin. Her drager feltet til Lausitzring d. 13-14 Juli.
Kørerforeningen Gr. N Yokohama 1600 Challenge Agnes Straarup Læs mere om: Padborg Park24/06/18 - Padborg Park - 1600 Challenge |