Weekenden startede på en tør bane, hvor der dog var drivende skyer, som konstant ændrede banetemperaturen.
Der var ikke nogen tvivl om at den ekstra vægt kunne mærkes på den sorte Suzuki Swift Sport med nummer 16 på sideruden. Hver gang bilen skulle bremse og accelerere, tøvede den lidt mere end normalt.
Så efter 20 minutters kørsel, blev det til en 11. plads i det tætte felt. Der var dog ikke meget mere end 0,1 sekund op til 8. pladsen – så det gik tæt for sig.
(Foto: JJ Media)
Holdet forsøgte sig med en lidt anden opsætning på bilen til kvalifikationen, og da vejrguderne samtidig bestemte sig for at smådryppe lidt over Padborg Park, kom der ekstra udfordringer til alle kørerne. Vandet kom nemlig så sent, at alle holdt klar på tørvejrsdæk, som dog stadig viste sig at være det rigtige.
Der gik dog lige et par omgange inden at der for alvor kom varme i slicks dækkene, og det kostede et lille hurtigt spin for Mikkel. Men da der for alvor kom varme i dækkene, og holdet havde justeret en anelse på dæktrykket, blev den 4. hurtigste tid af alle sat. Dermed var det anden løbsweekend i træk, at holdet havde kvalificeret sig i top 4.
Er der noget der kan hjælpe, når man har ekstra vægt med, så kan det være regnvejr. Men til gengæld havde teamet aldrig haft mulighed for at teste på regndæk indtil nu, så der var alligevel lidt rumlen i maven søndag morgen, da bilerne skulle ud på en regnvåd bane.
Den rummel blev dog afløst af jubel allerede efter få meter, da Mikkel skød frem, og tog andenpladsen allerede i første sving. Få sving senere gik han endda i front af løbet, og satte kursen ned mod Big Mag svinget.
(Foto: JJ Media)
Det er dog ikke altid nogen fordel at være den første mand på banen, når underlaget har nedsat greb, og det måtte han desværre sande, da han drejede ind i det ultrahurtige venstresving, og bagenden på bilen kastede sig ud mod gruset. Bilen blev så dybt begravet i sandfanget, at den ikke kunne grave sig selv fri igen, hvilket så var afslutningen på det løb.
Øv øv, når nu starten var forløbet så perfekt.
Men så var det bare at komme op på hesten til heat 2, og til alt held, var der ikke nogen skader på bilen, så den var klar til at køre på banen uden videre.
Eller det vil sige, med slicks monteret, da banen nu var tørret helt op.
Fra 17. startposition skød Mikkel frem, og havde allerede taget de første par pladser i Sving 1, imens han jagtede videre.
Der kom dog en lille pause i jagten, da der kom Safety Car på banen, men det gjorde blot at de forankørende var endnu tættere på, da løbet blev givet frit igen.
(Foto: JJ Media)
Stille og roligt blev konkurrenterne passeret, med en top 10 placering bestemt indenfor rækkevidde. Kampene i midterfeltet var dog også noget hårdere, end når man lå helt ude foran, så det kostede lidt buler på forenden af bilen.
Den sidste omgang fik bilen dog problemer med at bremse, så fangsandet kom faretruende tæt på et par gange, uden dog at bevæge sig ind under bilen endnu en gang. At bilen så heller ikke altid ville i gear, gjorde det blot endnu svære.
Så i stedet for en 9. plads, måtte han desværre falde tilbage på en 11. plads, hvilket dog stadig gav nogle gode point.
Der er dog ikke nogen tvivl om at heat 1 var dyrt i pointstillingen, hvor Mikkel Njor nu indtager 7. pladsen i DIF Danmarksmesterskabet.
Det er dog så tæt i stillingen, at alt kan ske, når den 4. afdeling af Yokohama 1600 Challenge køres på den tyske Lausitzring om små 3 uger.
Njor Racing
Læs mere om: Mikkel NjorPadborg Park24/06/18 - Padborg Park - 1600 Challenge |