Lørdag morgen tog Dankemi Racing muligheden for at få lidt ekstra test på banen, inden den officielle del af weekenden startede. Der blev forsøgt lidt med opsætningen af bilen, og det virkede umiddelbart positivt.
Til den officielle træning skulle tiden udnyttes bedst muligt, så der blev lavet en markant ændring på bilens setup, og det så virkelig ud til at give pote.
(Foto: JJ Media)
Teamet, og mange af de andre hold, kunne næsten ikke tro deres egne øjne, da de 20 minutters træning var omme. Det var nemlig bil nummer 11 med Lukas Staub som den hurtigste af alle! Det er første gang i hans karriere, at han har toppet en træning, og det endda med en tid, der var 2 sekunder hurtigere end med den anden opsætning på bilen.
Det gav et kæmpe moralsk boost for den 18 årige kører, der for alvor havde tiltro til bilen – i hvert fald på en tør bane.
For til kvalifikationen ændrede vejret sig, og netop som alle holdene var klar til at køre på banen, begyndte regnen at falde. Heldigvis var det kun en kort byge, så banen tørrede hurtigt op igen. Det kostede dog lidt selvtillid hos Lukas, der lige skulle føle bilen og banen an igen.
Til sidst i kvalifikationen begyndte det at regne igen, så det umuliggjorde forbedringer af tiderne, men alligevel rakte det til en meget flot 8. plads. Det var første gang at Lukas skulle starte i top 8, så helt klart godkendt.
(Foto: JJ Media)
Herefter stod den på næsten 20 timers ventetid, inden at weekendens første løb skulle køres.
Her havde vejrguderne så valgt, at det skulle blive på regnvåd bane. Så på med 4 regndæk, og så gik det ellers til opligning.
Det blev til en helt forrygende start fra den grå og røde Suzuki Swift Sport med nummer 11 på siden. Efter første omgang var han helt oppe på 5. pladsen, og havde kurs mod de forankørende. Uheldigvis fik han udbremset sig selv på løbets tredje omgang, hvilket kostede en tur igennem pitten. Men baneforholdene var også utrolig lumske, hvilket gjorde at bremsepunkterne konstant flyttede sig.
Tilbage på banen forsøgte han at genvinde noget af det tabte, men måtte lige have en lille afstikker igen med et par omgange tilbage af løbet, dog uden at skulle igennem pitten. Derfor blev målstregen krydset på en 15. plads.
Det gjorde blot at ærmerne skulle smøges lidt mere op til heat 2, for at komme længere frem i feltet.
(Foto: JJ Media)
Banen var blevet knastør, så hans favoritdæk, tørvejrsdæk, blev monteret på bilen.
Det blev til en helt forrygende start, hvor han tog 3 pladser allerede i løbet af de første par sving, hvorefter jagten mod top 10 fortsatte.
Selv om der var rigtig mange kampe omkring 10. pladsen, og der blev gnubbet lidt skærme, holdt Lukas hovedet koldt og kunne køre en rigtig flot 8. plads hjem, med et pænt forspring til forfølgerne.
Dermed blev teamets målsætning opfyldt til fulde, og endda overgået, med en 1. plads i træningen, 8. plads i kvalifikationen og en 8. plads i løb 2.
Det betyder samtidig at Lukas Staub blot er 4 point fra at rykke ind i top 10 i DIF Danmarksmesterskabet, hvilket forhåbentlig lykkes næste gang, når Yokohama 1600 Challenge drager til Lausitzring i Tyskland, for at køre årets 4. afdeling om to og en halv uger.
Dankemi Racing
Læs mere om: Lukas StaubPadborg Park24/06/18 - Padborg Park - 1600 Challenge |