Det blev til en femteplads for trekløveret Magnussen, Garcia og Rockenfeller, som sammen med resten af holdet fra Corvette Racing igen prøvede lykken i årets 24-timersløb på Le Mans. Trioen kom aldrig for alvor med i kampen om sejren, som i år blev vundet af rivalerne fra Porsche.
(Foto: Richard Prince)
– Det var et hårdt ræs i år. Vi kunne ikke helt matche de hurtigste omgangstider under onsdagens og torsdagens trænings- og kvalifikations-sessions, men teamet gjorde et fantastisk stykke arbejde og lykkedes med at finde et godt løbssetup, hvor vi havde en kampdygtig bil, som vi alle var komfortable med. Ford og især Porsche var lynhurtige, når det lykkedes dem at få en ren omgang, men eftersom størstedelen af GTE Pro-feltet lå indenfor halvandet sekunds interval, var vi optimistiske inden starten.
Det var Antonio Garcia, som startede 24-timersløbet fra en niendeplads midt i GTE Pro-feltet i den gule Corvette C7.R #63. Spanieren gav klokken 16.35 bilen videre til Jan Magnussen, som var bag rattet i alt fire gange under løbet. Alle gange dobbeltstintede danskeren, og han havde på et tidspunkt en underholdende duel med Ford-køreren Tony Kanaan.
– Jeg havde nogle gode stints lørdag aften, hvor vi stadig var godt med i kampen, men om natten, havde både Mike og jeg svært ved at få greb i bilen, og det tabte vi tid på, forklarer Jan Magnussen, som dog fandt farten igen søndag morgen og endte med at køre nogle af GTE Pro-klassens hurtigste omgange på den 13,6 kilometer lange Le Mans-bane.
(Foto: Richard Prince)
Et perfekt løb uden problemer
Corvette-crewet leverede under hele løbet en fantastisk præstation i pitten, hvor eksempelvis bremseskift i år blev foretaget i pitlane under tankning, hvilket sparede omkring halvandet minut. Generelt oplevede Corvette C7.R #63 ikke én eneste teknisk udfordring under hele løbet. Problemet var bare, at de andre teams i GTE Pro-klassen også gjorde et godt arbejde, og da den ene fabriks-Porsche to gange kunne gafle næsten en halv omgangs ekstra forspring i forbindelse med indsættelse af safetycars, begyndte det at se svært ud for det amerikanske team. Corvette Racing måtte desuden søndag morgen trække søsterbilen, Corvette #64 ud af løbet, grundet køleproblemer.
– Det moderne Le Mans er et sprintløb. Det er fuld pedal fra starten, hvor der kæmpes om positionerne, som var det sidste omgang. Og når man er ved at blive fanget med en omgang i sin egen klasse, kan du kun blive med at kæmpe med dét, du har og håbe på, at de andre er uheldige, forklarer Jan Magnussen, som dog var ærgerlig over, at holdkammeraterne Oliver Gavin, Tommy Milner og Marcel Fässler måtte udgå fra løbet.
(Foto: Richard Prince)
Magnussen: Tillykke til Michael Christensen
Løbet blev imidlertid vundet af en anden dansker, nemlig den 27-årige Michael Christensen, som kørte Porsche #92 over målstregen som den første bil i GTE Pro-klassen.
– Kæmpe tillykke til Michael. Det er en fantastisk præstation. Vi vidste, at Porsche-teamet havde lagt en aggressiv strategi fra start, og de eksekverede både på banen og i pitlane. Sejren er absolut velfortjent, og jeg er glad på Michaels vegne.
(Foto: Richard Prince)
Ford-straf gav fjerdeplads til Magnussen og Co.
Mandag aften blev det oplyst, at Ford #67 ikke havde opnået de krævede seks timers køretid for én af bilens kørere, hvilket pålagde holdet en tidsstraf og en degradering fra en fjerdeplads til en 12. plads på resultatlisten. Magnussen, Garcia og Rockenfeller sluttede dermed officielt på en fjerdeplads i 2018-udgaven af 24-timers Le Mans. Det forbedrede resultat gør imidlertid ingen forskel for Magnussen og Garcia i IMSA-mesterskab, da 24-timers Le Mans ikke er en del af det amerikanske mesterskab.
(Foto: Richard Prince)
Jan Magnussen er allerede på vej tilbage til USA for at deltage i netop femte afdeling af IMSA-mesterskabet – det traditionsrige sekstimersløb på Watkins Glen i staten New York den 1. juli.
Jan Magnussen Racing Læs mere om: Jan MagnussenLe Mans17/06/18 - Le Mans - FIA WEC - FIA VM |