Mads har altid følt sig godt til rette på banen, så derfor var MF-RACING også håbefulde i forhold til at få en masse point med hjem.
(Foto: JJ Media)
Træningen lørdag morgen viste også at den 20 årige kører havde godt med fart på. Det blev til 3. bedste tid af alle, med mindre end 0,1 sekund til P1 – så kan det ikke blive meget tættere.
Den tendens fortsatte i kvalifikationen, hvor det igen var super super tæt. Der blev kæmpet om enhver tiendedel, og længe lå Mads på andenpladsen, men blev lige slået med lidt over en tiendedel i de døende sekunder. Men på Ring Djursland, er det heller ikke altid en fordel at starte fra andenpladsen, men ofte bedre at starte 1-3-5…
Der var dog næsten 24 timer mellem kvalifikationen og det første løb søndag sidst på formiddagen.
Den mørkeblå DS3 racer med nummer 44 i sideruden lavede den perfekte start, og var allerede oppe på andenpladsen i første sving. Det gik perfekt og han hang rigtig godt på den førende bil.
Halvvejen rundt på 3. omgang skete det der bare ikke måtte ske. En totalt uforudset teknisk defekt indtrådte i et af de allersværeste sving på banen, hvor bilerne kører helt ude på grænsen. Bilen mistede pludselig fremdrift, hvilket fik den bagvedkørende til at køre op bagi Mads. Men han fik bilen af sporet ligeså hurtig som han kunne, hvorefter hans første analyse over radioen var en fejl på bremserne, da det venstre forhjul var blokeret.
(Foto: JJ Media)
Da bilen blev leveret tilbage til pitten viste det sig dog at trækakslen var knækket, så den var røget ud af hjulnavet, hjulophænget ikke længere sad hvor den skulle.
Derfor måtte teamets mekanikere i gang med at få problemet løst, men til alt held var der 4 timer til weekendens andet heat.
Så #44 holdt på startgridden – men helt tilbage på 14. startposition. Samtidig var vejret skiftet fra tørvejr gennem hele lørdagen og søndag formiddag, til regnvejr søndag eftermiddag. Derfor blev der også sat 4 Hankook dæk med mønster på bilen, så den kunne stå fast på den glatte bane.
Mads valgte at tage det stille og roligt i starten, og ikke satse unødigt. Og den taktik gav pote. Konkurrenterne blev passeret en efter en – uden at der blev lavet nogle dumheder.
(Foto: JJ Media)
Efter 15 omgange på den regnvåde bane blev målstregen passeret på 7. position, hvilket var et godkendt resultat, når man tænker på at bilen skulle igennem den ret omfattende reparation mellem de to løb.
Mads Hedegaard Frederiksen indtager nu 5. pladsen i Mesterskabsstillingen, med præcis 44 point – sjovt nok.
De nærmeste konkurrenter er indenfor få point, så meget kan ske, når årets 3. afdeling af Citroen DS3 Cup køres på Rudskogen i Norge den 13.-15. juli.
MF-RACING
Læs mere om: Mads Hedegaard FrederiksenRing Djursland10/06/18 - Ring Djursland - Citroën DS3 Cup |