I alt 64 biler stævnede ud i det smukke Djurslandske landskab. Det skulle vise sig, at det gav store udfordringer for de fleste af deltagerne. Blot omkring halvdelen af de 64 startende gennemførte det fantastiske rally.
Frank Nielsen og Per Brodersen forsvarede på bedste vis deres samlede 3. plads i DM sammenhæng, og kørte sig tættere på 2. pladsen (Foto: Alan POST Christiansen)
Fantastisk rally, sagde både Frank Nielsen og Per Brodersen efter at have gennemført årets 4. afdeling i kampen om Danmarksmesterskabet, men ikke uden forhindringer undervejs. Da Nielsen og Brodersen holdt stille efter den 4. hastighedsprøve, og ventede på at få deres tid noteret, gik motoren pludselig kun på 3 cylindre. I den efterfølgende pause blev der afmonteret og monteret flere ting i motorregionen, uden at fejlen blev fundet. Da alt var samlet igen, snurrede motoren atter som den skulle, og det fortsatte den med under resten af løbet.
Motoren var dog ikke det eneste der drillede på denne varme dag på Djursland. Da kørerne holdt i kø for at få noteret tiden inden den sidste servicepause, sprang koblingskablet pludselig. Gode råd var dyre – skulle de 10 minutters pause bruges til at montere et nyt koblingskabel, skulle de som planlagt bruges til at tanke benzin på bilen? Var der nok benzin i tanken til at kunne gennemføre løbet?
Der skulle træffes en beslutning om det ene eller det andet, eller om der både skulle skiftes koblingskabel og tankes, og dermed få ekstra straf for at komme for sent til tidskontrollen. Nielsen og Brodersen var enige om at skifte kablet, og så slække lidt på speederen på de sidste prøver, og se om de kunne komme i mål på den tilbageværende mængde benzin i tanken. Det måtte være den bedst løsning, og det der ville give flest point på kontoen.
En af de største konkurrenter i kampen om Danmarksmesterskabet, Michael Sørensen, Kolding, havde undervejs trukket sig ud af løbet på grund af et stort tidstab. Rasmus Sørensen, som aktuelt fører i kampen om mesterskabet, var nu nærmeste konkurrent til topplaceringen i klasse 4. Da Rasmus Sørensen på de sidste fire prøver gav ekstra gas med henblik på den generelle placering hvor han øjnede en podieplads, var der ikke længer grund til at satse, så Nielsen og Brodersen blev enige om at køre sikkert, og gennemføre med mindst muligt brændstofforbrug. Beslutningerne i løbet af eftermiddagen viste sig at være rigtige. Ved mål kunne de konstatere at de havde kørt sig til den foreløbigt bedste placering i år, med en god og pointgivende 2. plads i klasse 4, og en meget flot generel placering som nummer 5, ud af de 64 startende biler. Hatten af for det.
Som Frank Nielsen udtalte efter løbet: ”Vi gjorde hvad vi kunne – og skulle – for at få det maksimale ud af løbet. Vi er supertilfredse med vores placering, som gør at vi beholder vores foreløbige 3. plads i kampen om Danmarksmesterskabet i klasse 4. Samtidig har vi halet grundigt ind på 2. pladsen, som vi nu blot er 6 point fra at kunne hente. Der er to løb endnu, så vi holder fanen højt, og håber at materiellet holder sæsonen ud, så kan kæmpe os op på 2. pladsen i klassen.
1. pladsen er næsten uden for rækkevidde, da Rasmus Sørensen har kørt en fantastisk sæson. I øvrigt var Rally Djursland lige et rally efter min opskrift, med de skiftende vej stykker med lige dele grus og asfalt. Et fantastisk rally.” slutter Frank Nielsen.
Frank Nielsen og Per Brodersen kørte sig med stabil kørsel til en flot 2. plads i klasse 4 i Rally Djursland (Foto: Alan POST Christiansen)
Inden de sidste to løb i kampen om Danmarksmesterskabet, ligger Nielsen og Brodersen på følgende placeringer:
Dansk Super Rally – DM på tværs af alle klasser: 7. plads.
Danmarksmesterskabet i klasse 4: 3. plads.
R2 Super Rally Cup: 3. plads.
FN Rally
Viggo Johansen
rallypics.dk
Læs mere om: Frank NielsenKolind09/06/18 - Kolind - DM Rally |