Med den store jævnbyrdighed i toppen af feltet kan systemet i klassen med succesballast vise sig at komme til at spille en afgørende rolle. Det kan nemlig meget vel være, at 40 eller 60 kg ekstra kan betyde, at man ryger fra podiet ned på en placering midt i feltet. Det er en af de ting vi kommer til at få svar på i weekenden den 9. – 10. juni på Ring Djursland, hvor Yokohama SuperCup feltet skal i aktion til Aros Porte DTC weekenden.
Lars Højris scorede tredje flest point til åbningsløbet, og derfor skal han til næste weekends løb køre med 20 kg succesballast (Foto: Keld Dohm)
Det er den p.t. mesterskabsførende Michael Vesthave Jr., der bliver belastet med de 60 kg succesballast til denne weekend. Det skete også for ham indtil flere gange i sidste sæson, hvor han dog på trods af de ekstra kg altid formåede at være med helt fremme. Men det bliver sværere i år. De 40 kg succesballast tilfalder Rene Povlsen i Seat Ibiza, og 40 kg ekstra i den lille Ibiza kommer helt sikkert til at spille en rolle. En af de nye i klassen i år, nemlig Lars Højris i Peugeot 208, kørte sig til 20 kg succesballast i sit debutløb i klassen, og selvom de ekstra kg er lidt irriterende, så vil han garanteret forsøge om han ikke kan komme endnu længere frem. Med samme pointtal som Lars, nemlig 51, er det Mikael Kildevæld i Seat Leon, der får æren af de sidste 10 kg succesballast. Når han slipper 10 kg lettere end Lars så er det udelukkende fordi, at hans bedste placering i åbningsløbet var en 3. plads, hvor Lars opnåede en 2. plads som bedste resultat.
Udover, at de fire nævnte kørere får succesballasten at kæmpe med, så ved vi erfaringsmæssigt, at der er meget stor forskel på Jyllandsringen og Ring Djursland. Blandt andet har Martin Sørensen i BMW og Jakob Borum i Honda begge ry for at kunne køre rigtig stærkt på den kuperede bane. De to er dermed nok gode bud på topplaceringer i weekenden – hvis de ellers begge kan undgå de tekniske problemer, der reelt satte dem ud af spillet til åbningsløbet, og sendte dem et stykke ned i mesterskabsstillingen.
Som allerede antydet, så kan man udover Yokohama SuperCup også opleve DTC racerne i aktion, og derudover er Special Saloon Car, Youngtimer, DS3 Cup, Formel 4 og 5 og motorcykelrace på programmet. Der er dermed et meget spændende og varieret program til weekenden.
Tidsplanen for weekenden på Ring Djursland er blevet revideret og for SuperCup ser den seneste plan således ud:
Lørdag den 9. juni kl 10.10: Tidtagning
Lørdag den 9. juni kl 13.35: Heat 1
Søndag den 10. juni kl 09.00: Heat 2
Søndag den 10. juni kl 13.20: Heat 3
Og kan du ikke være der selv, så kan du om lørdagen følge med via DTC’s youtube kanal, der sender live om lørdagen. Søndagens program bliver denne gang sendt forskudt på TV2 Sport, og det starter kl. 17.35. Om søndagen har du derfor både mulighed for at se det hele live, og så gense det om aftenen på TV. Der er med andre ord lagt op til en rigtig fin motorsportsweekend, og selvom man kan se det hjemme i sofaen, så er det nu engang bare federe at opleve motorsport live.
Yokohama SuperCup, www.supercup.dk
Keld O. Dohm
Læs mere om: Ring Djursland10/06/18 - Ring Djursland - SuperCup |