Det begyndte nemlig at lugte ganske grimt i bilen, og det blev svært at få bilen i gear. Derfor kørte Jakob ud allerede efter 7 omgange, og mekanikkerne gik straks i gang med at kigge på hvad det kunne være. Det var ret åbenlyst, at problemet lå i forbindelse med gearkasse/kobling. Præcis hvad der drillede, kunne man ikke lige umiddelbart identificere, men en ting var sikkert, gearolien var alt for varm, og lugtede ganske fælt.
Der var ikke hverken tid eller reservedele til at skille det hele ad og forsøge at løse problemet inden heat 1 skulle køres, så derfor valget man den enkle løsning. Gearolien blev skiftet, og skiftemekanismen blev justeret, og så måtte man håbe på, at det kunne holde til heat 1. Lad det være sagt med det samme, det kunne det ikke. Jakob kunne ret hurtigt mærke, at noget var helt galt, det var som om bilen konstant bremsede og efter blot 6 omgange måtte Jakob opgive at køre videre.
I stedet for at hygge på banen lørdag aften stod det klart, at den kom til at stå på hårdt arbejde for teamets 3 mekanikere. Med det samme gik de i gang med at pille gearkasse og kobling ud af bilen, og imens sørgede Jakob for at skaffe reservedele. Da først gearkassen var skilt ad var problemet meget tydeligt. Et af hovedlejerne havde simpelthen sat sig så hårdt, at det ikke bare bremsede bilen, men også genererede så meget varme at gearolien simpelthen blev ødelagt.
Honda Integraen kørte lidt mindre end og lidt langsommere end man havde håbet på i teamet (Foto: Keld Dohm)
Hjemme på værkstedet i Tvede nord for Randers stod en brugt reserve gearkasse, som kunne bruges, men i Vejle stod en spritny, og valget faldt naturligt på den spritnye. Jakob fik hentet den nye gearkasse, og umiddelbart så den ud til at passe, men efter at have forsøgt i en times tid måtte man konstatere, at den alligevel ikke passede. Løsningen blev derfor at hente den brugte gearkasse i Tvede, og når man nu alligevel skulle i gang, så blev mekanikker teamet enige om lige at få skiftet lejer i den, og samtidig montere en ny kobling. Kl 07.00 søndag morgen gik man i gang, og så blev der ellers arbejdet ihærdigt, og det lykkedes med ganske kort tid til overs at blive færdige. Det store arbejde betød at der ikke var tid til at teste inden heatet, men køres ræs det skulle der…
Jakob startede næstsidst på en 19. plads i heat 2, men allerede efter en enkelt omgang er han oppe på en 13. plads, og derfra kæmpede han sig stille og roligt op igennem feltet, og ender på en, efter omstændighederne, anstændig 5. plads. At det var absolut anstændigt skal ses i lyset af at 2. gear røg allerede på første omgang, og efter ca 4 omgang så begyndte den at hoppe ud af 3. gear. Det betød at Jakob reelt kun havde 1,5 gear at køre med. Når han var i tredje, så var han nødt til at holde venstre hånd på gearstangen for at den ikke skulle hoppe ud og så ned ad langsiden kunne han bruge 4. gear.
Mekanikkerne gik naturligvis straks i gang med bilen igen efter heatet, og alt blev gået efter og justeret, men 2. gearet kunne man ikke genfinde. Desværre var problemet ikke væk til heat 3, og Jakob måtte igen kæmpe sig rundt med kun 3. og 4. gear. Denne gang måtte han dog nøjes med en 12. plads.
Man må lade sig imponere over mekanikerne, under 2 timer efter dette billede er taget var bilen ude på banen og køre ræs (Foto: Keld Dohm)
Rent resultat og pointmæssigt er weekenden lagt fra det man havde håbet på og ønsket sig, men nogle gode ting kan teamet dog tage med. Bilens køreegenskaber er markant forbedret i forhold til sidste sæson, og Jakob er ikke i tvivl om, at farten er der til at køre med helt oppe foran. En anden meget værdifuld ting der kom ud af weekenden, var en masse gode data om opsætning af undervogn og dæktryk, noget som kommer til at hjælpe teamet resten af sæsonen. Og derudover, så er der ingen tvivl om, at mekanikker staben er særdeles kompetent, og det er en ubetinget forudsætning for succes. ”Det absolut mest positive jeg tager med fra denne weekend er, at jeg har fået et helt fantastisk mekanikerteam, og de skal have stor ros og tak for indsatsen. Uden dem havde weekenden været en katastrofe for mig, nu ender det med, at jeg trods alt ligger midt i feltet rent pointmæssigt, og at vi har lært en hulens masse om den nye undervogn” fortæller en lidt ærgerlig og meget træt Jakob Borum søndag aften.
Et absolut spændende tiltag til åbningsweekenden var livestreaming af hele lørdagens program – i alt 7 timer. Og det var ikke bare livestreaming som i rene billeder, nej det var med fuld kommentatorlyd, interviews af deltagere i alle klasser, grafik med stilling osv. Det betød bl.a., at Jakob Borum blev interviewet et par gange, dels i sin egenskab af både kører og klasserepræsentant før tidtagningen, og dels som ren kører under tidtagningen, Så selvom det resultatmæssige ikke var tilfredsstillende i weekenden, så var der en meget fin eksponering af teamet og dermed naturligvis også af sponsorerne.
Frem til næste løbsweekend handler det nu om, at få gearkasse og gearskifte til at virke 100%, og så tror Jakob på et topresultat. Dette skyldes ikke mindst, at den næste løbsweekend køres på Jakobs favoritbane Ring Djursland, og det foregår den 9.-10. juni.
ACD ProRacing
Keld O. Dohm
Læs mere om: Jakob BorumJyllandsringen13/05/18 - Jyllandsringen - SuperCup |