FDM Jyllandsringen lagde asfalt til, og vejret viste sin bedste side med temperaturer på over 20 grader gennem hele weekenden. Banen er lidt af en favoritbane for Mathias. Ud af de 6 løb som han hidtil havde kørt på banen, er 4 af dem blev gennemført på førstepladsen. Dog skulle der 80 kg succesballast med i bilen denne gang, så det ville ikke blive nogen nem weekend bag rattet.
(Foto: JJ Media)
Træningen blev kørt lørdag formiddag, og allerede her viste den sølvgrå Suzuki Swift Sport med nummer 5 i ruden, at den stadig ville være at finde i den forreste del af feltet. Allerede på 4. omgang i træningen kørte Mathias sin bedste tid i træningen, hvilket rakte til en andenplads – med mindre end 0,1 sekund fra den førende. Så det var helt klart en godkendt start på weekenden.
Små to timer senere var det tid til kvalifikationen. Her gentog Mathias kunststykket med at være hurtig ude med en god tid. Faktisk satte han allerede Pole Position på blot sin 3. flyvende omgang. Teamet følte dog at der var mere at hente, så for en sikkerheds skyld fortsatte de jagten på en bedre tid. Det lykkedes også at forbedre tiden yderligere – og det endda med to næsten helt identiske tider.
Til sidst endte det med at han havde 0,4 sekunders forspring til nummer 2, hvilket holdet slet ikke havde forventet. Der var trods alt 80 kg med i passagersædet.
Herefter var det blot at vente i næsten 24 timers, inden at søndagens første løb skulle køres.
(Foto: JJ Media)
Det blev til en perfekt start for den unge kører, hvor han havde 2 sekunders føring allerede efter den første omgang! Den blev udbygget med yderligere et sekund på den næste omgang. Herefter blev feltet dog bremset, da der kom Safety Car på banen, på grund af at 3 biler længere tilbage i feltet var kørt sammen.
Heldigvis var personalet på FDM Jyllandsringen hurtige til at få bilerne ryddet, så man kunne komme til at køre ræs igen.
Endnu en gang fik han opbygget et forspring på to og et halvt sekunder ned til manden på andenpladsen – inden at der desværre var Safety Car igen. Løbet sluttede også bag Safety Car hvilket ikke var det sjoveste at se på for tilskuerne, men til gengæld kunne Mathias ikke klage, da det var 25 sikre point på kontoen.
Til løb 2 blev top 8 som sædvanligt vendt rundt, så det ville give den unge kører lidt ekstra sved på panden, i den allerede glohede bil.
Han valgte en forsigtig tilgang til løbet, men snuppede alligevel et par placeringer på første omgang. Herefter arbejdede han sig stille og roligt forbi konkurrenterne, indtil han kom op bag manden på førstepladsen.
(Foto: JJ Media)
Her kunne han for alvor mærke succesballasten, og måtte virkelig gøre sig umage med at komme forbi. Men det lykkedes, så han kunne køre løbets sidste 3 omgange i front af feltet, og tage weekendens anden sejr, og sæsonens 3. sejr ud af 4 mulige.
Dermed lagde Mathias Valentin yderligere afstand til forfølgerne i DIF Danmarksmesterskabet, så han nu har en føring på hele 17 point.
Det kan dog også vise sig at blive nødvendig, da de 80 kg succesballast skal blive i bilen til den næste afdeling på Padborg Park. Derfor skal afdelingen ikke kun køres med den højre fod, men også med hovedet, så der kommer så mange point på kontoen som muligt, uden at tage unødvendige chancer. Der er trods alt stadig 250 point at køre om, inden at sæsonen er omme, så meget kan ske endnu.
(Foto: JJ Media)
Nu er der halvanden måneds ventetid inden at den 3. afdeling af Yokohama 1600 Challenge skal køres på Padborg Park den 23.-24. juni.
Blom Motorsport
Læs mere om: Jyllandsringen13/05/18 - Jyllandsringen - 1600 Challenge |