Om Spanien i det hele taget er det første løb i Europa, er et smagsspørgsmål. Azerbaijan ligger i Euro-asiatisk område, har stærke kulturelle bånd til mellemøsten, men er samtidig en sekulær vestligt orienteret stat. Men lad os alligevel holde fast i at Spanien er det første rigtige løb i Europa. At sæsonen først for alvor starter her, er mere en historisk talemåde, end det er faktuelt korrekt i dag.
I gamle dage, da sæsonen startede tidligere end nu, med oversøiske løb i Sydamerika og nogle gane Sydafrika eller Californien, blev disse tidlige løb ofte kørt med sidste sæsons bil, eller en prototype af den nye sæson. Det var først når man nåede til Europa at den nye bil fik sin debut. Senere blev det til, at man stillede til start i de oversøiske løb med den nye bil, men i Europa - på det tidspunkt permanent Spanien - kom den første store opdatering. McLaren lover godt nok en stor opdatering i Spanien, mens andre teams allerede har været i gang. Samtidig kommer der hele sæsonen igennem nye opdateringer, så den status har Spanien sådan set heller ikke rigtig mere.
Alligevel er det ikke helt et løb, som alle andre. Primært fordi de er her vintertestene bliver afholdt. Holdene kender banen, har en masse date. som man ikke har fra andre baner. Så på mange måder er det den mindst tilfældige bane i kalenderen.
At Lewis Hamilton skulle føre VM kampen efter fire løb, var før sæsonen, næsten indlysende. Men at hans føring skulle være både så spinkel og så båret af held, var tilgengæld ikke forventet. Tre kørere, i tre forskellige biler, har vundet de første fire løb, har vundet de første fire løb. VM kampen er ganske tæt, og hvis det fortsætter vil F1 2018 faktisk blive husket for andet end at bilerne var blevet glorificerede. En tæt VM kamp er den bedste reklame for en sport, der de sidste har været trivielt forudsigelig.
At Vettel ikke fører er sådan set hans egen skyld. Havde han holdt sig bag Bottas da løbet blev genstartet i Baku, var han i værste faldt end som nr. 2, mens Hamilton var sluttet bag ham. Som det blev nu fik han ret heldig 4. plads og mistede føringen. Det er en af den slags dage, der til efteråret kan vise sig at være meget dyr.
Lewis Hamilton virker ikke helt sig selv i år. Efter sejren var passende ydmyg - men følte sig alligevel kaldet til at påpege at han var det, med en henvisning til, at andre ville have fejret en lignende heldig sejr, meget mere. Selvfølgelig ville de det, men der er også forskel på om man er de sidste fem års mest vindende kører, eller om man henter sin fjerde sejr i F1. Men generelt kan det ses, som et udtryk for at hans fokus ikke er helt på det han har mellem hænderne (rattet). Meta-tænkning er ikke altid en sportsmands ven. Der er selvfølgelig undtagelser - lidt groft sagt kan man vel sige at Damon Hill vandt VM fordi han fik tænkt sig til det - det samme gælder også i en vis udstrækning for Nico Rosberg.
Vettel er ligesom Hamilton en humør kører. Mens Hamiltons humør kan skifte fra løb til løb, skifter Vettels humør i takt med om VM går godt eller dårligt. Begge laver de fejl, når de er frustrerede - og begge har relativt nemt ved at blive frustrerede. Antallet af fejl fra dem, kan afgøre hvem af dem der skal have en femte VM titel. Nok frustrationer kan bane vejen for en tredie mand - og så bliver VM for alvor sjovt.
Fremtiden bliver som altid diskuteret i Formel 1. Der er store ændringer på vej i 2021. Hvilke ændringer endnu ikke helt bestemt. Ferrari og Mercedes står og skælder ud - de er dybest set ikke interesseret i at den fordel de har, bliver minimeret. Ferrari er heller ikke helt vildt begejstret over at deres veto-ret overfor nye regler, står til at blive afskaffet, samt at pengene skal fordeles mere ligeligt. Mens Mercedes og andre bilfabrikker historisk set, kun er på gennemtræk i Formel 1, så er Ferrari et team, der har været med siden 1950, og der har tidligere været en tendens til at bøje af når de pustede sig op. Men det er 30 år siden Enzo døde, og F1 er ikke længere det, der driver Ferrari. Som andre moderne virksomheder bliver Ferrari først og fremmest drevet af behovet for overskud på bundlinjen. Og følgelig kan man heller ikke tage mere hensyn til dem, end man kan til andre teams.
Men som det står kommer der allerede nogle ændringer næste år. FIA og Liberty har besluttet at det vil være godt for sporten, hvis man ændrer på frontvingerne, så de er mindre komplicerede og som følge deraf, skaber mindre turbulens for bilen bagved. Det skulle gøre det lettere for bilerne at følge hinanden. Teamsene er ikke glade, de vil sådan set gerne leve med de eksisterende frem til 2021. Liberty derimod er ganske interesserede i at forbedre det produkt de har købt. Det er ikke mange aftryk de har fået sat på sporten endnu, men de virker som om de faktisk gerne vil forbedre showet, for at øge indtjeningen den vej, mens de gamle ejere, var ligeglade, lod Ecclestone passe butikken, mens de bare ville optimere deres egen profit.
Så der er spænding, både om fremtiden, og om VM. Og for en gangs skyld kan man ikke med 80% sikkerhed pege på en vinder. Det føles helt rart.
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Circuit de Catalunya13/05/18 - Circuit de Catalunya - Formel 1 - FIA F1 |