Casper nød helt klart de vante omgivelser, hvilket allerede kunne aflæses i lørdagens træning, som blev kørt allerede klokken 8.00 om morgenen.
Her startede den 20 årige kører med at sætte 4. hurtigste tid af alle, men det var utroligt tæt på top 3. Banen skulle dog ikke vise sig at være retvisende for resten af weekenden, da den blev kørt på meget kold asfalt med meget høj luftfugtighed på grund af morgendis. Alligevel var det rart for holdet, at bilen allerede nu var med i toppen.
(Foto: JJ Media)
Til kvalifikationen 3 timer senere var solen kommet frem, og der var allerede kommet en god varme i asfalten. Det udnyttede Casper til at skære næsten 0,4 sekund af træningstiden. Det rakte til 4. startposition, men tættere på de allerhurtigste i klassen.
Det viste sig dog at der var nogle småproblemer som lurede i horisonten. Bilen havde haft en tendens med at have problemer med nedgearingerne, men fejlen var så periodisk, at det var stort set umuligt at fejlfinde på. Problemet havde drillet et stykke tid, og kostede også lidt tid i kvalifikationen.
Men mekanikerne tjekkede bilen en gang mere inden at heat 1 skulle køres, og kunne ikke genskabe problemerne. Så alt så ud til at være som det skulle.
Bilerne kørte en enkelt opvarmningsomgang, hvorefter de så parkerede på startgridden og ventede på startsignalet. For ikke at overophede koblingen, er det normal praksis at sætte bilen i frigear mens man venter på de grønne startlys. Problemet var bare at Casper ikke kunne få bilen i gear, og dermed holdt helt stille midt på startgridden da lysene gik ud.
Heldigvis var der ikke nogen af de bagfrakommende der ramte ham, men hjertet banker alligevel lidt hurtigere, når man har 11 andre formelbiler holdene bag sig, og de ikke regner med at der holder en 175 cm bred racerbil helt stille.
(Foto: JJ Media)
Holdet fik endnu en gang fejlsøgt på bilen, og de fandt ud af at der var en fejl på den aktuator, som skal skifte gear på bilen. Dermed blev det løst, og bilen var klar til heat 2, hvor der skulle startes fra 13. position.
Casper Pilgaard startede med det samme en flot opkørsel gennem feltet, hvor han passerede konkurrenterne en efter en. Succesen varede desværre kun godt en omgang, inden at hans heat 2 fik en brat afslutning. En foranliggende kører trak ud lige foran ham under nedbremsningen, så den eneste mulighed som Casper havde, var at undvige ind på græsset, for at undgå at bilerne flettede hjul. Græs bremser ikke helt så godt som asfalt (en lettere underdrivelse), så den røde og hvide Mygale F4 med startnummer 5 på bagvingen endte med at skøjte i gruset, hvor det var umuligt at komme ud fra.
To løb – to gange nul point. Ikke just den start som teamet havde håbet på.
Weekendens sidste løb skulle først køres søndag eftermiddag, så der var tid til lige at få samlet tankerne igen, og få fuldt fokus på heat 3.
(Foto: JJ Media)
Søndag morgen var der en lille kort Warm-Up og her satte Casper 3. hurtigste tid af alle, hvilket allerede tegnede godt for søndagen.
Da de 5 røde lamper gik ud, lavede Casper en forrygende start fra allersidste startposition, og vandt de første placeringer allerede inden første sving. Stille og roligt arbejdede han sig op igennem feltet, og overhalede konkurrenterne stille og roligt, en efter en. Var der et hul, angreb han, og var der ikke, ventede han til førstkommende mulighed.
Med klog og sikker kørsel fik han kørt en imponerende 3. plads hjem. Der havde været utroligt få overhalinger gennem weekenden, men Casper beviste at det bestemt var muligt for Formel 4 biler at overhale konkurrenterne, selv om alle bilerne mekanisk set er helt ens.
Han var væsentlig hurtigere end manden der sluttede på andenpladsen, men kampen op igennem feltet havde kostet for meget tid, til at kunne udfordre ham.
(Foto: JJ Media)
Så det blev til en rigtig god afslutning på weekenden, og holdet kunne drage hjem til Djursland med et kæmpe smil på læberne.
Om halvanden uge skal holdet teste på Ring Djursland, hvor Formel 4 feltet er blevet indbudt til en test i forbindelse med en løbsweekend på banen. Dette er dog udelukkende test.
Det næste rigtige løb er om knap 3 uger, når der skal køres på FDM Jyllandsringen. Her håber Casper Pilgaard og resten af Pilgaard Motorsport at kunne være fremme hele weekenden, og undgå alle problemerne fra åbningsløbet.
Pilgaard Motorsport
Læs mere om: Casper PilgaardPadborg Park22/04/18 - Padborg Park - Formel 4 DK |